Malapetaka kesihatan kesan konflik

GENEVA: Kesan konflik Israel-Palestin ke atas sektor penjagaan kesihatan Gaza menjadi ‘malapetaka’, kata Ketua Pengarah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), Tedros Adhanom Ghebreyesus.

Dalam ucapan pada mesyuarat tergempar lembaga pengarah WHO, beliau berkata, keadaan ketika ini amat berisiko untuk penyebaran penyakit maut dan mustahil bagi WHO memperbaiki keadaan memandangkan keganasan masih lagi berterusan.

“Ia menyatakan dengan jelas untuk mengatakan kesan konflik terhadap kesihatan adalah malapetaka,” katanya kepada 34 ahli lembaga pengarah.

Ringkasnya, keperluan kesihatan meningkat secara mendadak dan kapasiti sistem kesihatan dikurangkan kepada satu pertiga daripadanya.

Usul yang sedang disemak oleh lembaga yang dicadangkan oleh Afghanistan, Maghribi, Qatar dan Yaman menuntut laluan untuk kakitangan perubatan dan bekalan mereka dan tugas WHO mendapatkan pembiayaan untuk membina semula hospital.

Namun, Tedros berkata, ‘hampir mustahil’ untuk memenuhi permintaan itu memandangkan keadaan keselamatan di lapangan dan beliau amat kesal dengan Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNSC) tidak dapat bersetuju menggesa gencatan senjata berikutan veto Amerika Syarikat (AS).

“Usaha membekalkan semula kemudahan kesihatan menjadi amat sukar dan amat terjejas oleh keadaan keselamatan di lapangan dan bekalan semula yang tidak mencukupi dari luar Gaza,” katanya.

Usul itu dikritik oleh Israel yang mengatakan ia memberikan perhatian yang tidak seimbang kepada Israel dan tidak menangani apa yang digambarkan sebagai penggunaan orang awam oleh Hamas sebagai perisai manusia, dengan meletakkan pusat arahan dan senjata di dalam hospital.

Sesi darurat WHO seperti itu jarang berlaku dan ia berlaku ketika krisis kesihatan termasuk semasa wabak Covid-19 pada 2020 dan semasa wabak Ebola di Afrika Barat pada 2015.

Related posts

Leave a Comment