Bekas ketua hakim Pengerusi Jawatankuasa Khas

KUALA LUMPUR 21 Nov. – Bekas ketua hakim negara dilantik mempengerusikan jawatankuasa khas bagi mengkaji isu-isu melibatkan bidang kuasa persekutuan dan negeri, khususnya berkaitan kompetensi Dewan Undangan Negeri (DUN) dalam penggubalan undang-undang syariah.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Dr Mohd Na’im Mokhtar berkata anggota jawatankuasa itu adalah dalam kalangan pakar dan pengamal undang-undang berkelayakan.

Mereka adalah bekas hakim, wakil Jabatan Peguam Negara, wakil Kehakiman Syariah Negara, wakil majlis agama Islam negeri, ahli akademik yang pakar undang-undang sivil, syariah dan Perlembagaan Persekutuan serta peguam syarie dan sivil.

Beliau yang menjawab soalan Ahmad Saad (PN-Pokok Sena) bagaimanapun tidak menamakan semua individu yang dilantik itu.

“Untuk makluman, semua nama anggota bagi jawatankuasa ini telah dimuktamadkan dan pelantikan telah dibuat” katanya pada sesi Waktu Pertanyaan-Pertanyaan Menteri di Dewan Rakyat, hari ini.

Mohd Na’im turut menjawab soalan tambahan Ahmad yang ingin tahu sama ada kerajaan mempunyai pelan dalam jangka masa tertentu bagi pelaksanaan syor yang akan dikemukakan jawatankuasa khas terbabit.

Mohd Na’im dalam reaksinya berkata, jawatankuasa khas yang baru dibentuk itu akan meneliti alasan penghakiman dikemukakan, termasuk kes yang telah diputuskan membabitkan Iki Putra Mubarak dan petisyen difailkan Nik Elin Zurina.

“Dalam konteks ini, jawatankuasa khas yang dibentuk ini juga akan meneliti alasan penghakiman yang dikemukakan bukan saja dalam kes Iki Putra, tetapi termasuk kes (Nik Elin) yang akan diputuskan Mahkamah Persekutuan.

“Dalam konteks tempoh masa, kita harapkan jawatankuasa khas yang dibentuk ini nanti setelah meneliti alasan penghakiman yang diputuskan dalam kes Nik Elin akan mengemukakan syor termasuk jika ada keperluan untuk meminda mana-mana undang-undang atau jika ada cadangan untuk meminda Perlembagaan,” katanya.

Tambahnya, syor diterima melalui jawatankuasa khas terbabit akan dibawa kepada Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam (MKI) dan seterusnya perlu mendapat perkenan Majlis Raja-Raja.

Mohd Na’im turut memberitahu, antara kebimbangan MKI adalah jika terdapat kelompongan pada undang-undang sedia ada, sekali gus menyebabkan undang-undang syariah boleh dicabar.

“Jika puncanya pada kelompongan (undang-undang sedia ada) atau pada Perlembagaan, maka ia akan dikaji dan disyorkan oleh jawatankuasa khas terbabit,” katanya.

 

Related posts

Leave a Comment