Usaha bawa keluar rakyat Malaysia

KUALA LUMPUR 12 Okt. – Wisma Putra sedang menyelaras proses evakuasi bagi membawa pulang seorang doktor rakyat Malaysia yang kini berada di Semenanjung Gaza di Palestin, kata Menteri Luar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir.

Beliau berkata, tindakan membawa keluar Dr Nurul Ain Latif itu sedang dilakukan dengan kerjasama Kedutaan Filipina di sana.

Katanya, Kedutaan Besar Malaysia di Amman sudah dapat menghubungi Dr Nurul Ain yang berasal dari Kota Bharu dan berkahwin dengan warga Palestin.

“Keadaan mereka (Dr Nurul Ain) berada di tempat selamat. Sehingga kini, kita mendapat kerjasama kedutaan Filipina untuk mengeluarkan keluarga ini bersama lapan warga Indonesia yang berada di kawasan itu,” katanya.

Beliau berkata demikian menjawab soalan tambahan Tan Hong Pin (PH-Bakri) pada sesi Pertanyaan-Pertanyaan Menteri di Dewan Rakyat hari ini.

Dr Zambry juga mengesahkan sehingga kini, lima rakyat Malaysia dalam laporan Wisma Putra berada di negara yang dilanda konflik itu termasuk seorang ibu dengan tiga anak yang memegang pasport Malaysia.

Kedutaan Besar Malaysia di Amman sentiasa berhubung dengan mereka.

Related posts

Leave a Comment