PAU 2023 setuju agenda tujuh perkara

KUALA LUMPUR 10 Jun –  Perhimpunan Agung UMNO (PAU) 2023 yang berakhir hari ini bersetuju dan meluluskan tujuh perkara untuk dilaksanakan dan menjadi agenda parti yang diperjuangkan, kata Presidennya Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Katanya, tujuh perkara itu termasuk penubuhan Suruhanjaya Ekonomi Gig Malaysia (SEGiM) yang pada dasarnya turut dipersetujui oleh Perdana Menteri, Anwar Ibrahim.

Timbalan Perdana Menteri, itu berkata, seperti dilaporkan sektor itu kian berkembang pesat di negara ini dengan lebih 1.12 juta pekerja gig yang meningkat 23 peratus setiap tahun

Cadangan itu dikemukakan Ahmad Zahid dalam ucapan dasar beliau semalam yang antara lain untuk mengawal selia ekosistem industri gig di negara ini.

Beliau juga bersetuju dengan saranan Ketua Wanita UMNO (Datuk Seri Dr Noraini Ahmad) bagi penubuhan Program Pendidikan Teknikal dan Latihan Vokasional (TVET) Khas Wanita dengan pengambilan seramai 15,000 wanita untuk ke program itu sebagai permulaan.

Dalam ucapan penggulungan di Perhimpunan Agung UMNO di Dewan Merdeka Pusat Dagangan Dunia Kuala Lumpur (WTCKL) di sini, hari ini, Presiden UMNO berkata, bagi cadangan Pemuda UMNO, kerajaan bersetuju meluluskan Rumah Transit Madani di bawah Skim Perumahan Transit Belia di seluruh negara.

Katanya, turut dipersetujui pelaksanaan Kongres Ekonomi Melayu dan program meningkatkan ekonomi wanita muda yang mana Pemuda dan Puteri melaksanakannya sebagai projek khas.

“Saya dan Majlis Kerja Tertinggi (MKT) juga merestui jelajah usahawan halal bagi promosi produk industri halal dari seluruh desa di negara,” katanya.

Bagi membantu individu yang bankrap dan pinjaman pendidikan Mara, beliau yang juga Menteri Kemajuan Desa dan Wilayah meluluskan serta sudah mengarahkan MARA untuk memperhalusi isu itu bagi meringan beban kumpulan terbabit.

Agenda ketujuh, katanya, mengenai cadangan supaya kerajaan mewujudkan semula Kementerian Wilayah Persekutuan dan perkara itu akan diusahakan sebagai satu agenda UMNO kepada kerajaan.

“Ada cadangan supaya Pengerusi Perhubungan Wilayah (Datuk Seri Johari Abd Ghani) dilantik menerajui kementerian itu, tetapi beliau lebih layak menerajui kementerian yang lebih tinggi, namun jika ini kehendak Bahagian, Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO Wilayah, Insyallah saya akan usahakan,” katanya.

Related posts

Leave a Comment