Kurang subsidi tidak jejas majoriti rakyat

KUALA LUMPUR 6 Jun – Dewan Rakyat diberitahu, pengurangan pemberian subsidi tidak menjejaskan semua lapisan masyarakat, sebaliknya hanya membabitkan inisiatif kadar elektrik dan haji bagi golongan T20.

Perdana Menteri Anwar Ibrahim berkata, pemberian subsidi tidak dikurangkan bagi majoriti rakyat dan 90 peratus tidak terkesan malahan, kadar elektrik bagi industri sederhana kecil (IKS) dan makanan juga tidak dinaikkan.

Justeru, beliau mempersoal tindakan segelintir pemimpin politik menggerakkan kempen mendakwa kerajaan mengurangkan pemberian subsidi kepada semua lapisan masyarakat.

Beliau yang juga Menteri Kewangan turut mempersoal kewajaran kempen terbabit, selain menegaskan pendekatan itu terpaksa dibuat bagi mengurangkan bebanan ditanggung rakyat dalam golongan B40 dan M40.

“Saya kurang faham, mana kurangnya subsidi? Kita kurangkan (subsidi elektrik dan haji) bagi golongan kaya, bukan untuk rakyat tetapi hanya bagi golongan maha kaya.

“Kenapa nak politikkan isu ini? Kita nak jadi jaguh siapa?” katanya ketika menjawab soalan Dr Radzi Jidin (PN-Putrajaya) mengenai pendekatan pengurangan pemberian subsidi yang membebankan rakyat.

Perdana Menteri turut mempersoal kewajaran subsidi haji diberi kepada golongan T20, sedangkan mereka mampu melakukannya pada kadar kos ditetapkan Lembaga Tabung Haji (TH).

Beliau menyatakan komitmen untuk melaksanakan pendekatan berkenaan walaupun menerima rungutan daripada golongan T20 berhubung pengurangan subsidi haji.

“Kamu (golongan T20) sudah kaya benor (sangat), takkan TH nak beri subsidi untuk pergi ke Makkah?

“Saya terpaksa ambil daripada orang kaya supaya tidak bebankan golongan miskin. Itu pun kadar agak minimal, kalau haji TH tak dibenarkan ambil untung, cuma ambil kira kos haji,” katanya.

Related posts

Leave a Comment