Saifuddin ulangi pendirian SOSMA

KUALA LUMPUR 14 Dis. – Menteri Dalam Negeri, Saifuddin Nasution Ismail mengulangi pendiriannya berhubung keperluan pelaksanaan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA).

Katanya, peruntukan itu akan membolehkan pihak berkuasa membanteras kegiatan jenayah terancang, terutama membabitkan tangkapan ahli sindiket terbabit dalam jumlah yang ramai.

Beliau turut mengakui pelaksanaan SOSMA adalah lebih baik, berbanding Akta Keselamatan Dalam Negeri dan Ordinan Darurat kerana ia membenarkan prosedur perundangan dibuat susulan penangkapan suspek kes terbabit.

“Perkara penting untuk dijadikan ukuran adalah prinsip keadilan sejagat. Individu ditahan, dinyatakan pertuduhan ke atasnya, diadili di hadapan hakim dan diberi peluang mengambil peguam serta memfailkan rayuan bagi sabitan dan hukuman.

“Di sisi lain ketika berdepan jenayah terancang, kalau berlaku tangkapan antara 50 hingga lebih 100 orang misalnya. Kalau ikut saluran biasa, ditahan 24 jam, dibawa ke mahkamah dan dapat reman sehingga dua minggu.

“Bagi menguruskan jumlah besar dan jenayah berat, hal ini memerlukan undang-undang yang tanpa mengorbankan prinsip keadilan sejagat,” katanya pada sesi temu bual Naratif Khas bertajuk ‘Jaminan Keselamatan dan Perpaduan’ terbitan Berita RTM, malam ini.

Beliau juga mengakui berdepan pelbagai kritikan berhubung pendiriannya, termasuk daripada Ahli Parlimen Damansara, Gobind Singh Deo yang memintanya mengkaji semula SOSMA.

“Di peringkat awal, saya nyatakan mahu mencapai keseimbangan dan terbuka untuk menerima pandangan serta teguran, selain akan melaksanakan kewajipan mengikut keperluan dan bidang kuasa sebagai menteri.

“Debat di luar (mengenai SOSMA) sudah berlaku sekian lama, selain kritikan terhadap perundangan, termasuk kenyataan mengenai pendirian terkini saya berbeza berbanding dulu.

“Ini negara demokrasi, kita kena biarkan ‘iklim’ ini terus bergerak dengan subur, selain saya sentiasa menghargai pandangan semua pihak,” katanya.

Related posts

Leave a Comment