Perlis selepas Kedah,Kelantan, Terengganu

BACHOK 8 Nov. – Perikatan Nasional (PN) berkeyakinan akan dapat mengambil alih kerajaan Perlis daripada UMNO pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15), kata Timbalan Presiden PN, Abdul Hadi Awang.

Beliau berkata keyakinan itu berdasarkan calon PN di Parlimen Arau,  Shahidan Kassim mempunyai pengaruh yang kuat di negeri berkenaan.

“Shahidan, beliau ada pengaruh di Perlis. Insya-Allah kena dengan cara kita akan dapat mengambil Perlis selepas Kelantan, Terengganu dan Kedah.

“Kita boleh ambil Perlis. Insya-Allah tambah lagi satu negeri di bawah pemerintahan kita dan berharap perkara ini akan berlaku dan menjadi satu titik perubahan yang baharu,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam Ceramah Perdana Jelajah Presiden Pas di Tawang di sini, malam tadi.

Abdul Hadi yang juga Presiden Pas berkata, Shahidan dan Datuk Seri Dr Ismail Abd Muttalib dipilih sebagai calon PN masing-masing bertanding di kerusi Arau serta Maran pada PRU15.

“Mereka tidak tercalon sebagai calon Barisan Nasional (BN) kerana dicantas disebabkan tidak bersetuju dengan cara pemimpin mereka.

“Kedua-dua mereka ini sanggup bertanding atas simbol kita. Calon kita juga sanggup berundur daripada bertanding untuk memberi laluan kepada dua calon ini,” katanya.

PN sebelum ini memberi bayangan, bahawa jawatan Menteri Besar Perlis bakal disandang oleh calon daripada Pas sekiranya gabungan itu berjaya menawan negeri terbabit pada PRU15 kelak.

Setiausaha Agung PN,  Hamzah Zainuddin, berkata Bersatu sebagai antara parti dalam PN, mengakui kedudukan Pas sebagai ‘abang’ kepada gabungan berkenaan di negeri Perlis.

Related posts

Leave a Comment