Ustaz Kazim berdepan Hamzah di Larut

KUALA LUMPUR 1 Nov. – Penceramah bebas, Datuk Mohd Kazim Elias adalah antara muka baharu yang dicalonkan di Perak bagi menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) pada 19 November ini.

Beliau dicalonkan untuk kerusi Parlimen Larut yang disandang oleh Setiausaha Agung Bersatu, Datuk Seri Hamzah Zainudin.

Hamzah memenangi kerusi Larut pada pilihan raya umum lalu atas tiket BN (UMNO) tetapi meninggalkan parti itu untuk menyertai Bersatu bersama beberapa pemimpin UMNO lain.

Turut menjadi tumpuan adalah Ketua UMNO Tambun, Datuk Aminuddin Md Hanafiah, yang diberi tanggungjawab besar menghadapi Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim apabila diumumkan sebagai calon Parlimen Tambun.

Selain Anwar, Aminuddin juga akan berdepan penyandang kerusi Parlimen Tambun, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu yang juga Timbalan Presiden Bersatu.

Parlimen Padang Rengas pula menyaksikan calon muda dan baharu, Ketua Pemuda UMNO Perak, Mohd Arrif Abdul Majid diumumkan bertanding di kawasan itu, menggantikan penyandangnya, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz.

Timbalan Ketua UMNO Bahagian Salak. Datuk Khairul Azwan Harun akan bertanding di Parlimen Pasir Salak bagi menggantikan penyandang, Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman yang tidak dicalonkan semula.

Seorang lagi muka baharu adalah penyandang kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Chandan, Datuk Maslin Sham Razman yang juga Ketua UMNO Bahagian Kuala Kangsar.

Beliau akan bertanding di Parlimen Kuala Kangsar bagi menggantikan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Tugas-Tugas Khas), Datuk Mastura Abd Yazid yang juga digugurkan.

Dua pemimpin tertinggi MIC, Tan Sri S A Vigneswaran dan Datuk Seri M Saravanan juga tersenarai sebagai calon dengan Vigneswaran di kerusi Parlimen Sungai Siput manakala Saravanan mempertahankan kerusi Parlimen Tapah.

Beberapa nama juga kekal, antaranya Presiden UMNO, Ahmad Zahid yang akan mempertahankan kerusi Parlimen Bagan Datuk.

Selain itu, Ketua Penerangan UMNO, Datuk Shamsul Anuar Nasarah juga akan terus mempertahankan kerusi Parlimen Lenggong selain Datuk Seri Mohd Nizar Zakaria yang akan mempertahankan kerusi Parlimen Parit.

Ketua UMNO Bahagian Lumut, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir pula sekali lagi diletakkan sebagai calon di Parlimen Lumut, bakal menentang ‘lawan’ lamanya, Datuk Dr Mohd Hatta Ramli yang mewakili Pakatan Harapan (PH).

Related posts

Leave a Comment