PH belum namakan calon di Langkawi

SUNGAI PETANI 30 Okt. – Kecuali Langkawi, semua 14 kerusi Parlimen di negeri ini sudah ditetapkan calon yang bakal mewakili Pakatan Harapan (PH) pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) 19 November ini.

Dalam satu pengumuman calon malam tadi, bekas Pengarah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) Wilayah Persekutuan, Latipah Md Yatim, adalah antara 14 calon yang akan menggalas tanggungjawab memenangkan PH.

Turut diumumkan sebagai calon adalah Timbalan Pengerusi DAP Kedah, Zulhazmi Shariff, yang bakal bertanding di Parlimen Jerai.

Pengerusi PH Kedah,  Mahfuz Omar, yang akan mempertahankan Pokok Sena berkata, calon kerusi di Parlimen Langkawi, dijangka diumumkan  dalam tempoh sehari dua lagi.

Beliau juga berpuas hati dengan senarai yang diumumkan termasuk pembabitan calon muda yang pertama kali bertanding.

“Kita percaya kehadiran ramai calon muka baharu dan anak muda serta bekas pegawai kanan kerajaan, mampu memberi keyakinan pengundi kepada PH,” katanya pada Majlis Pengisytiharan Calon PH Kedah yang diadakan di Bandar Laguna Merbok di sini.

Sementara itu Latipah yang berasal dari Jeneri berkata, beliau membesar dengan melihat kesusahan penduduk Sik yang kebanyakannya hanya bekerja sebagai penoreh getah.

“Saya berasal dari keluarga susah, ayah hanya bekerja sebagai peniaga pasar malam bagi menyara dan membesarkan kami 15 adik -beradik.

“Sehingga hari ini, saya masih sedih melihat nasib penduduk Sik. Andai diberi peluang, saya ingin membantu mengubah nasib masyarakat yang rata-ratanya masih dibelenggu kemiskinan,” katanya.

Senarai calon PH di Kedah

1. Jerlun – Dr Mohamed Fadzil Mohd Ali

2. Kubang Pasu – Aizuddin Ariffin

3. Padang Terap – Muaz Abdullah

4. Pokok Sena – Datuk Mahfuz Omar

5. Alor Setar – Simon Ooi Tze Min

6. Kuala Kedah – Dr Azman Ismail

7. Pendang – Datuk Zulkifly Mohamad

8. Jerai – Zulhazmi Shariff

9. Merbok – Nor Azrina Surip

10. Sik – Datuk Latipah Md Yatim

11. Sungai Petani – Mohammed Taufiq Johari

12. Baling – Johari Abdullah

13. Padang Serai – M Karupaiya

14. Kulim Bandar Baharu – Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail

Related posts

Leave a Comment