Santapan rai jemaah hakim, peserta MTHQA

KUALA LUMPUR 23 Okt. – Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah hari ini berangkat ke majlis santapan minum petang bagi meraikan jemaah hakim dan peserta Majlis Tilawah dan Menghafaz al-Quran Peringkat Antarabangsa (MTHQA) ke-62 1444 Hijrah/2022 Masihi.

Raja Permaisuri Agong, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah turut berangkat ke majlis santapan yang berlangsung di Dewan Santapan Utama, Istana Negara di sini.

Kira-Kira 200 tetamu jemputan dari beberapa negara termasuk Afrika Selatan, Belgium, Iran, Maldives, Brunei dan Thailand menghadiri majlis itu.

Hadir sama, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama),  Idris Ahmad dan Ketua Polis Negara, Acryl Sani Abdullah Sani.

MTHQA ke-62 yang berlangsung di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur dari 19 hingga 24 Oktober membabitkan penyertaan 36 individu bagi kategori tilawah dari 28 negara termasuk Malaysia.

MTHQA ke-62 diadakan secara fizikal dan turut disiarkan secara langsung di saluran RTM TV1 serta media sosial rasmi Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) bermula pukul 8.30 hingga 11 malam.

Malaysia adalah tuan rumah bagi penganjuran MTHQA setiap tahun dan pernah menerima pengiktirafan bagi kategori Penganjuran Program al-Quran Terbaik 2016 dari Kuwait International Prize of Holy Quran.

Related posts

Leave a Comment