Covid-19: 1 juta korban menyayat hati

GENEVA: Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menyifatkan sejuta kematian akibat Covid-19 tahun ini adalah sesuatu yang menyayat hati kerana ujian, rawatan, vaksin dan langkah kesihatan awam untuk mengawal penyakit itu semuanya tersedia.

Ketua Teknikal bagi Covid-19 WHO Maria Van Kerkhove berkata, sudah tiba masanya untuk pemeriksaan realiti terhadap virus itu.

“Memandangkan kita berada di tahun ketiga pandemik, ia lebih tragis memandangkan kita mempunyai alat yang sebenarnya boleh mencegah kematian ini,” katanya kepada interaksi langsung di saluran media sosial WHO.

“Ramai di antara kita telah menjadi ‘tiada perasaan’ kepada angka. Kita perlu melihat realiti. Kita tidak sepatutnya berada dalam kedudukan dengan 14,000 atau 15,000 orang mati setiap minggu. Ini tidak sepatutnya berlaku,” katanya.

Van Kerkhove menegaskan, wabak itu belum berakhir, tetapi ia boleh ditamatkan sementara orang ramai terus menjalani kehidupan seharian mereka.

“Ramai bercakap mengenai hidup dengan Covid-19. Namun, kita perlu menjalani ini dengan penuh tanggungjawab. Dengan 15,000 kematian setiap minggu, ia menunjukkan kita tidak hidup dengan Covid-19 secara bertanggungjawab,” katanya.

Hampir 6.45 juta kematian telah dilaporkan kepada WHO sejak virus itu mula dikesan di China pada akhir 2019 dengan lebih 5.3 juta kes baharu dilaporkan kepada agensi kesihatan PBB minggu lalu.

“Ini adalah jumlah yang besar, dan itu adalah sesuatu yang diremehkan,” kata Van Kerkhove, dengan ujian di rumah tidak ditunjukkan dalam data pengawasan.

“Kami melihat virus ini beredar dengan sangat hebat di seluruh dunia. Malangnya, virus itu tidak akan hilang,” katanya.

Related posts

Leave a Comment