Bukit Aman siasat Hadi Awang

KUALA LUMPUR 28 Ogos – Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan memanggil Presiden Pas, Abdul Hadi Awang, susulan kenyataan beliau yang didakwa berbaur perkauman berkaitan isu rasuah, baru-baru ini.

Ketua Komunikasi Korporat PDRM, Asisten Komisioner A Skandaguru, berkata Abdul Hadi akan dipanggil ke Bukit Aman untuk direkodkan keterangan.

Beliau berkata, ia susulan siasatan dijalankan pihaknya berhubung 28 laporan polis yang diterima terhadap Ahli Parlimen Marang itu setakat ini.

Siasatan dijalankan oleh Unit Siasatan Jenayah Terkelas (USJT) di Bahagian Pendakwaan/Undang-Undang (D5) Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman mengikut Seksyen 505(c) Kanun Keseksaan kerana mengeluarkan kenyataan dengan niat mengapi-apikan mana-mana golongan atau kaum.

Siasatan turut dijalankan mengikut Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 iaitu penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian.

Media sebelum ini melaporkan Abdul Hadi dalam satu kenyataan pada minggu lalu, berkata memilih pemimpin yang tidak berintegriti dan mengamalkan rasuah adalah suatu bentuk perbuatan khianat yang akan menghancurkan negara serta dunia

Katanya, pemimpin yang tidak berintegriti akan menguasai ekonomi negara lalu menggunakannya bagi merosakkan politik, urusan pentadbiran dan kehakiman.

Tambah Abdul Hadi, mereka juga golongan yang paling besar merosakkan politik dan ekonomi negara, majoritinya daripada kalangan bukan Islam dan bukan Bumiputera.

Mengulas lanjut, Skandaguru berkata, siasatan masih dijalankan dan orang ramai dinasihatkan tidak membuat sebarang spekulasi dan kenyataan yang boleh mengganggu proses siasatan PDRM.

Related posts

Leave a Comment