RUU Antigangguan Seksual lulus

KUALA LUMPUR 20 Julai – Rang Undang-Undang (RUU) Antigangguan Seksual diluluskan dengan pindaan di Dewan Rakyat, hari ini selepas digubal sejak 2011.

RUU itu diluluskan selepas lebih 20 pembahas mengambil bahagian dalam sesi perbahasan sejak semalam.

Melalui RUU ini, ia mengiktiraf gangguan seksual sebagai pencabulan maruah manusia, satu bentuk diskriminasi dan keganasan berasaskan jantina.

Ia turut mengadakan peruntukan bagi hak tebus rugi bagi mana-mana individu yang diganggu secara seksual melalui penubuhan tribunal bagi antigangguan seksual.

Ketika sesi penggulungan, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Rina Harun, berkata RUU ini tidak bertujuan menghukum, namun untuk memberi kesedaran pendidikan bahawa gangguan seksual tidak sepatutnya dinormalisasikan.

Beliau berkata, buat permulaan pejabat Tribunal Antigangguan Seksual akan ditubuhkan di Lembah Klang, namun ia boleh bersidang dalam satu atau lebih persidangan pada bila-bila masa dan di mana-mana tempat sebagaimana ditentukan presiden badan itu.

Forum persidangan ini boleh dilaksanakan di mana-mana tempat mengikut keperluan. Misalnya seperti Tribunal Rayuan Kastam di mana pemfailan kes boleh di buat di Putrajaya, tetapi prosiding boleh dilaksanakan di mana-mana negeri mengikut keperluan.

Beliau berkata, keputusan tebus rugi adalah muktamad dan mengikat semua pihak dan disifatkan sebagai satu perintah mahkamah, namun mana-mana pihak boleh mencabarnya dengan memfailkan permohonan semakan kehakiman sekiranya tidak berpuas hati.

Mangsa gangguan seksual selalunya mengalami kesan emosi atau trauma akibat gangguan seksual.

Justeru, di bawah Fasal 20 RUU ini, tribunal boleh mengarahkan mana-mana pihak sama ada pengadu dan responden untuk menghadiri program seperti kaunseling, khidmat masyarakat sebagaimana yang difikirkan perlu oleh Tribunal.

“Selain itu, kementerian turut menyediakan Perkhidmatan Talian Kasih 15999 sebagai platform penghubung antara kumpulan sasar dengan pihak kementerian bagi tujuan pertanyaan, aduan dan permohonan bantuan yang turut merangkumi aspek antara lain kaunseling, perlindungan dan kebajikan termasuk aduan gangguan seksual,” katanya.

Rina juga berharap Parlimen boleh menunjukkan teladan baik dengan penguatkuasaan RUU ini kelak, berikutan undang-undang ini lahir daripada Parlimen.

Ditanya sama ada beliau mengutuk tindakan Tajuddin Abdul Rahman (BN-Pasir Salak) yang menggunakan perkataan tidak senonoh kepada ahli Parlimen wanita DAP, beliau berkata semua pihak seharusnya berpegang kepada prinsup Rukun Negara yang kelima iaitu Kesopanan dan Kesusilaan.

Related posts

Leave a Comment