Kekalkan aplikasi TraceTogether

SINGAPURA 27 April – Golongan pelajar di sini tidak perlu lagi membuat pemeriksaan daftar masuk TraceTogether di sekolah atau institusi pengajian tinggi berkuat kuasa semalam, kata Kementerian Pendidikan (MoE).

Mereka juga tidak lagi perlu mengamalkan jarak selamat sewaktu menjalankan kegiatan sekolah..

Langkah itu sejajar dengan pelonggaran langkah kemasyarakatan di peringkat nasional yang berkuatkuasa semalam, Selasa.

Penyokong pasukan pelajar juga dibenarkan di peringkat separuh akhir dan akhir acara sukan yang sebelum  ini ditutup sepenuhnya buat penonton dan penyokong termasuk anggota keluarga.

Mengenai pemakaian pelitup muka pula, pelajar masih perlu menggunakan pelitup di dalam tempat tertutup walaupun mereka boleh menanggalkannya untuk kelas seperti pendidikan fizikal, sukan, menyanyi, alat muzik tiupan, pertuturan dan drama, menari dan sewaktu kelas bahasa dan celik huruf untuk sesetengah kumpulan pelajar yang khusus.

Mereka yang tidak lengkap divaksin juga boleh melibatkan diri dalam kegiatan kokurikulum, Persembahan Pesta Seni Belia Singapura dan Sukan Sekolah Nasional.

 MoE juga menggalak pelajar dan kakitangan untuk terus melengkapi telefon bimbit mereka dengan aplikasi TraceTogether atau membawa token TraceTogether mereka agar sekolah dapat mempertingkat proses menjejak kontak jika perlu.

Bagi institusi pengajian tinggi, langkah vaksinasi yang dibezakan, di mana hanya mereka yang divaksin dibenarkan untuk ikut serta, akan diamalkan pada acara dengan lebih 500 peserta di samping ketika makan di premis makanan dan minuman sekitar kampus.

Related posts

Leave a Comment