93 peratus tidak alami gejala serius

PUTRAJAYA 16 Feb. – Sebanyak 93 peratus individu yang mendapatkan vaksinasi masing-masing dilaporkan tidak mengalami gejala serius atau Kesan Advers Susulan Imunisasi (AEFI).

Secara keseluruhannya, Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA) menerima 24,990 laporan AEFI termasuk 1,104 membabitkan dos penggalak dan lapan laporan bagi penerima vaksin golongan kanak-kanak 5 hingga bawah 12 tahun.

Menurut Pengarah Bahagian Regulatori Farmasi Negara, Kementerian Kesihatan (KKM), Dr Roshayati Mohamad Sani, kesan AEFI paling kerap dilaporkan ialah demam, sakit pada tempat suntikan, sakit kepala, sakit otot dan keletihan.

Katanya, kesan dinyatakan itu biasanya akan pulih dalam tempoh satu hingga dua hari dan sekiranya serius perlu segera merujuk ke fasiliti kesihatan untuk rawatan dan siasatan lanjut.

“Kadar pelaporan AEFI ini secara keseluruhannya direkodkan pada 386 laporan bagi setiap sejuta dos,” katanya dalam kenyataan media, hari ini.

Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (PICK) bermula 24 Februari 2021 dan sehingga 11 Februari lalu, 64,697,715 dos vaksin diberikan daripada jenama Comirnaty (Pfizer), CoronaVac (Sinovac), AstraZeneca (AZ), Convidecia (CanSino) dan COVILO (Sinopharm).

Dr Roshayati berkata, NPRA turut mendapati kesan risiko Adverse Event of Special Interest (AESI) amat jarang berlaku dan konsisten dengan trend yang dilaporkan di peringkat global.

Selain itu laporan AEFI bagi dos penggalak juga hanya 80 laporan diklasifikasikan sebagai serius bersamaan kadar enam laporan bagi setiap juta dos.

Sementara itu, sehingga 11 Februari lalu, sejumlah 79,393 dos vaksin diberikan bagi kanak-kanak berusia 5 hingga bawah 12 tahun dan hanya lapan laporan kesan tidak serius diterima bersamaan kadar 0.1 laporan bagi setiap 1,000 dos.

Reaksi pada kulit, muntah dan sakit pada bahagian abdomen adalah antara kesan yang dilaporkan.

Related posts

Leave a Comment