Taklimat maya banjir seluruh negara

PERDANA Menteri, Ismail Sabri Yaakob menghadiri taklimat secara maya pagi ini bagi mendapatkan perkembangan terkini situasi banjir daripada Menteri-Menteri Besar,  Ketua-Ketua Menteri serta wakil kementerian yang terlibat.

Hasil taklimat dari Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri tadi, beliau juga menerima laporan terkini situasi banjir di Kelantan, Terengganu, Pahang, Perak, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Negeri Sembilan, Melaka dan Selangor.

Selain perkembangan jumlah Pusat Pemindahan Sementara (PPS), beliau turut menegaskan terhadap langkah-langkah pemulihan pasca banjir yang perlu dilakukan bagi membantu penduduk.

Ini termasuk membaik pulih infrastruktur awam seperti penyelenggaraan sistem saliran, pembersihan rumah penduduk serta senarai nama mangsa banjir yang terjejas bagi pengagihan Bantuan Wang Ihsan (BWI) sebanyak RM1,000 bagi setiap ketua isi rumah.

Perdana Menteri juga menegaskan, BWI ini akan diberikan kepada ketua isi rumah setiap kali mereka terjejas dengan bencana banjir.

Related posts

Leave a Comment