Kes pertama, 7 kontak negatif

PUTRAJAYA 3 Dis. – Kes pertama varian Omicron di negara ini serta tujuh kontak rapatnya disahkan negatif Covid-19 selepas menjalani ujian RT-PCR hari ini, kata Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah.

Dalam satu ciapan di Twitter, beliau berkata, tujuh kontak rapat itu adalah pemandu bas, kakitangan universiti, dua rakan sebilik serta tiga pelajar universiti lain.

“Kesemua lapan sampel ujian RT-PCR hari ini adalah negatif iaitu kes indeks Omicron pertama dalam negara dan tujuh kes kontak rapat iaitu pemandu, pekerja universiti, tiga rakan pelajar universiti dan dua rakan sebilik. Alhamdulillah,” ujarnya.

Tambah Dr Noor Hisham melalui Twitter, kesemua 106 penumpang telah dikenal pasti dan dikesan melalui pengesanan kontak rapat.

“Tiada penyebaran dalam komuniti dilaporkan. Mungkin disebabkan dia (kes indeks) telah melengkapkan vaksinasi dan nilai CT juga tinggi iaitu menandakan fasa penghujung jangkitan serta kebolehjangkitan rendah meskipun dikesan positif,” kata beliau.

Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin pada pagi ini mengumumkan kes pertama varian Omicron dikesan di negara ini, melibatkan seorang pelajar warga asing berusia 19 tahun yang didapati positif Covid-19 pada 19 November lalu selepas tiba di Pintu Masuk Antarabangsa KLIA.

Sebelum ini, Khairy berkata, langkah pengesanan Omicron dilakukan lebih awal, sebelum Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengumumkan ia sebagai varian yang dibimbangi (VOC) pada 24 November lagi.

Related posts

Leave a Comment