New Zealand tutup 5 bulan lagi

WELLINGTON 24 Nov. –  New Zealand akan menutup sempadannya selama lima bulan lagi kepada sebahagian besar pelawat antarabangsa.

Ini menunjukkan negara itu menggariskan pelonggaran kawalan sempadan secara berhati-hati yang sudah dilaksanakannya sejak Covid-19 melanda pada Mac 2020.

Mulai 30 April lalu, para pelawat antarabangsa yang lengkap divaksin dibenarkan memasuki negara itu dengan pembukaan semula dijalankan secara berperingkat.

Warga New Zealand yang lengkap divaksin dan para pemegang visa dari Australia boleh melakukan perjalanan ke New Zealand mulai 16 Januari.

Bagi warga New Zealand dan pemegang visa dari sebahagian besar negara lain hanya dibenarkan memasuki negara tersebut mulai 13 Februari.

“Pendekatan secara berperingkat untuk berhubung semula dengan seluruh dunia adalah pendekatan yang paling selamat bagi memastikan risiko dapat dikawal dengan teliti,” kata Menteri Respons Covid-19 Chris Hipkins

Katanya, langkah ini mengurangkan sebarang kesan yang berpotensi menjejas golongan masyarakat yang mudah terjejas dan sistem kesihatan New Zealand.

Para pelawat tidak lagi perlu diletakkan di kemudahan kuarantin, namun langkah-langkah lain perlu dilaksanakan termasuk diuji negatif Covid-19 sebelum berlepas, bukti lengkap divaksin dan menjalani ujian Covid-19 sebaik tiba di negara itu.

Related posts

Leave a Comment