Kemudahan baharu pesakit stabil

SINGAPURA 20 Sept. – Satu kemudahan jagaan masyarakat akan dibangunkan untuk menyediakan jagaan klinikal kepada pesakit Covid-19 yang stabil tetapi menghidap penyakit lain

Kemudahan baharu itu akan menempatkan mereka yang mengalami simptom atau lazimnya sihat secara klinikal namun menghidap penyakit lain yang memerlukan pemantauan lebih teliti sepanjang tempoh menghidap penyakit itu.

Menurut Kementerian Kesihatan (MoH), langkah itu akan mengurangkan beban hospital di Singapura, supaya hanya yang benar-benar memerlukan rawatan perubatan khusus, seperti bantuan oksigen tambahan dan jagaan rapi akan mendapatkan rawatan perubatan di hospital.

Kemudahan ini akan menyediakan perlindungan perubatan lebih menyeluruh dan menguruskan pesakit warga emas yang berada dalam keadaan stabil.

“Sementara warga emas sedemikian tidak berisiko tinggi jatuh sakit teruk sehingga memerlukan bantuan oksigen tambahan atau jagaan dalam unit jagaan rapi (ICU), mereka memerlukan pemantauan teliti bagi sebarang tanda-tanda awal keadaan bertambah teruk dari segi klinikal.

“Bagi sebilangan kecil daripada mereka yang mana keadaan bertambah teruk, mereka akan segera dihantar balik ke hospital bagi penjagaan lanjut,” kata MoH.

Kemudahan  itu juga akan dilengkapi dengan lebih ramai kakitangan perubatan dan disediakan alat pemantauan perubatan “bagi memastikan tahap jagaan optimal bagi pesakit”.

Related posts

Leave a Comment