Ibadah haji bebas wabak

MAKKAH – Ibadah haji tahun ini bebas dari koronavirus dan wabak penyakit lain hasil sistem kemudahan kesihatan bersepadu yang dilaksanakan di tanah suci, kata Menteri Kesihatan Dr. Tawfiq Al-Rabiah.

Katanya, langkah mengehadkan jemaah kepada 60,000 ketika penularan wabak Covid-19 memberi kesan terhadap penjagaan kesihatan dan keselamatan jemaah.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan pada Khamis, beliau mengucapkan terima kasih kepada Penjaga Dua Masjid Suci Raja Salman dan Putera Mahkota Muhammad Bin Salman atas kesungguhan menyediakan pelbagai kemudahan bagi melayani para jemaah dan mempermudah pelaksanaan ibadah dalam suasana yang selesa dan aman.

Sistem kemudahan kesihatan bersepadu di tempat-tempat suci, yang disediakan merangkumi hospital, pusat kesihatan dan ambulans yang lengkap, yang diawasi oleh pasukan perubatan, teknikal dan kakitangan pentadbiran, yang berkelayakan dan dilatih untuk bekerja pada musim haji.

Menteri itu menyatakan bahawa semua sektor kerajaan yang terlibat melayani para jemaah telah berusaha keras untuk melaksanakan rancangan kesihatan Haji untuk memastikan keselamatan jemaah dan mencegah penyebaran jangkitan di antara mereka berikutan wabak koronavirus.

Katanya, tindakan pencegahan telah menyumbang kepada usaha menangani situasi pandemik semasa musim haji tahun ini, yang mengharuskan pembatasan jumlah jemaah haji hingga 60.000 jemaah yang divaksin yang memberi  dampak dalam menjaga kesihatan dan keselamatan jemaah,

Related posts

Leave a Comment