Kes jangkitan terus meningkat

PUTRAJAYA 13 Mei – Jumlah kes jangkitan baharu Covid-19 terus meningkat dalam tempoh 24 jam lepas dengan merekodkan 4,855 kes berbanding 4,765 kes semalam, kata Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah 

Dalam kenyataan media hari ini, beliau memaklumkan daripada jumlah kes baharu, tiga adalah kes import manakala 4,852 melibatkan penularan dalam negara.

Kes import melibatkan tiga bukan warganegara manakala kes tempatan pula membabitkan 4,494 warganegara dan 358 bukan warganegara.

Sebanyak 3,347 kes sembuh dicatatkan menjadikan jumlah kumulatifnya 414,707 kes manakala kes aktif kini 41,582.

Beliau berkata sejumlah 481 kes ditempatkan di Unit Rawatan Rapi (ICU) dengan 247 daripadanya memerlukan bantuan alat pernafasan manakala jumlah kematian akibat pandemik itu meningkat kepada 1,788 kes, susulan 27 kematian baharu dilaporkan hari ini.

Katanya lapan kluster dikesan hari ini dengan lima membabitkan penularan di tempat kerja, dua kluster melibatkan komuniti dan satu berkaitan keagamaan.

Kluster baharu tempat kerja yang direkodkan ialah Jalan Keretapi Lama (Selangor), Lima Jalan Kebun (Selangor), Jalan Tropika Industri (Johor), Jalan Suasa Industri (Johor) dan Jalan Chain Ferry (Pulau Pinang) manakala dua kluster komuniti adalah di Sarawak iaitu Jalan Lilin dan Kongsi Lapan selain kluster keagamaan iaitu Tanjung Rimau (Melaka).

“Perkembangan terbaharu itu menjadikan jumlah keseluruhan kluster kini 1,848 dengan 457 kluster aktif,” katanya sambil memaklumkan jumlah keseluruhan kluster yang ditamatkan ialah 1,391.

Related posts

Leave a Comment