Tangguh penggunaan vaksin J&J

PUSAT Kawalan Penyakit Berjangkit (CDC) dan Pentadbiran Perubatan dan Makanan (FDA), menyarankan Amerika Syarikat menangguhkan penggunaan vaksin dos tunggal keluaran Johnson and Johnson.

Saranan itu dibuat bagi memberi ruang siasatan berkaitan laporan wujudnya masalah pembekuan darah kesan daripada penggunaan vaksin tersebut yang melibatkan enam orang penerima.

Menurut kenyataan bersama CDC dan FDA, satu mesyuarat Jawatankuasa Penasihat Amalan Imunisasi (ACIP) akan diadakan pada Rabu (14 April) untuk mengkaji semula kes-kes ini dan menilai kepentingannya.

“FDA akan mengkaji analisis itu dan sehingga proses itu selesai, kami mengesyorkan penangguhan  penggunaan vaksin ini ,” kata kenyataan itu.

Pembekuan darah dikatakan berlaku antara enam hingga 13 hari selepas diberi suntikan.yang melibatkan pada salur ke otak dan turut menyebabkan platlet darah rendah.

Langkah tersebut diambil selepas enam kes pembekuan darah dilaporkan melibatkan wanita berusia daripada 18 hingga 48 tahun.

Daripada jumlah itu, seorang pesakit dilaporkan maut, dengan kes lain masih dalam siasatan.

Sehingga kini lebih 6.8 juta dos vaksin J&J diberikan di Amerika Syarikat dan sebahagian besar penerima bagaimanapun tidak menunjukkan sebarang kesan sampingan.

Related posts

Leave a Comment