12 kes import di Singapura

SINGAPURA 6 Mac – Seorang pembantu rumah warga Indonesia adalah satu-satunya kes dalam masyarakat yang disahkan dijangkiti Covid-19 pada hari ini

Wanita berusia 35 tahun itu tiba di Singapura pada 20 Januari lalu dan menjalani notis jangan keluar rumah (SHN) di sebuah kemudahan khusus hingga 3 Februari.

Menurut Kementerian Kesihatan (MoH), kedua-dua ujian sebelum ini yang dilakukan pada 18 Januari di Indonesia serta swab yang dilakukan pada 2 Februari adalah negatif Covid-19.

Beliau tidak menunjukkan simptom, dan hanya diuji positif apabila mengambil satu lagi ujian sebelum keberangkatan pada 4 Mac, sebagai persiapan kembali ke Indonesia.

Disebabkan MoH tidak dapat memastikan tarikh jangkitannya, mereka akan mengambil semua tindakan kesihatan awam sebagai langkah berjaga-jaga, termasuk mengarahkan semua kenalan rapatnya menjalani kuarantin.

Sebanyak 12 kes import turut dilaporkan hari ini termasuk seorang warga Singapura yang pulang dari Indonesia dan seorang lagi penduduk tetap yang pulang dari Malaysia.

Baki kes melibatkan dua pemegang pas tanggungan, satu pemegang pas kerja dari India dan tujuh pemegang permit kerja dari India, Indonesia, Malaysia, Myanmar dan Filipina.

Sementara itu, sembilan kes telah sembuh menjadikan jumlah 59,864 pesakit telah pulih manakala 22 pesakit masih dirawat di hospital.

Jumlah kes kini 60,020 dengan jumlah kematian 29.

Related posts

Leave a Comment