Hanya empat kes di Singapura

SINGAPURA 22 Feb. – Hanya empat kes baharu Covid-19 direkodkan di Singapura hari ini menjadikan jumlah keseluruhan 59,883 kes.

Menurut Kementerian Kesihatan ( MoH), satu kes melibatkan seorang penghuni asrama manakala tiga lagi kes import.

Kes penghuni asrama adalah seorang pekerja Bangladesh berusia 35 tahun yang menetap di sekitar Kranji Way dan kes ini tiada kaitan dengan kes lain sebelum ini.

Tugas pekerja ini memerlukannya mengangkat barangan dan mengirimkannya ke tempat yang diperlukan tanpa perlu berinteraksi dengan pelanggan.

Beliau dikesan menghidap koronavirus apabila hasil ujian terkumpul Covid-19 yang dijalani pada 21 Februari sebagai sebahagian Ujian Rutin Yang Dijadualkan (RRT) disahkan positif Covid-19.

Ujian swab individu dikendalikan ke atasnya pada 22 Februari. Pekerja ini kemudian mula menampakkan tanda sakit tekak dan batuk pada hari yang sama.

Beliau disahkan positif Covid-19 pada 22 Februari dan dihantar ke Pusat Nasional bagi Penyakit Berjangkit (NCID) dengan ambulans.

Tiga kes import pula melibatkan seorang pemegang pas kerja yang tiba dari Emiriyah Arab Bersatu (UAE) dan United Kingdom. Seorang lagi adalah pemegang permit kerja dari Filipina. Beliau adalah pembantu rumah asing.

Baki satu kes import adalah pemegang pas lawatan jangka pendek yang tiba dari India bagi mengunjungi anggota keluarganya yang merupakan Penduduk Tetap (PR) Singapura.

Sementara itu, tujuh lagi kes sembuh dilaporkan manakala 19 kes masih dirawat di hospital, dengan kebanyakannya berada dalam keadaan stabil. Satu kes bagaimanapun dalam keadaan kritikal di Unit Jagaan Rapi (ICU).

Related posts

Leave a Comment