Selangor patut dikenakan PKP

PUTRAJAYA 21 Nov. – Kementerian Kesihatan pernah mencadangkan untuk melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di Selangor bermula 14 Oktober lalu tetapi tidak dapat dilaksanakan dengan mengambil kira faktor ekonomi.

Ketua Pengarah Kesihatan, Dr Noor Hisham Abdullah berkata, cadangan PKP digantikan dengan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi penularan jangkitan COVID-19.

“PKP terbukti berjaya meratakan lengkuk dan memutuskan jangkitan dalam negara. Namun, PKP telah memberi kesan negatif kepada ekonomi. Justeru, PKPB kali ini dilakukan dengan seimbangkan keperluan kesihatan dan ekonomi,” katanya.

Dalam sesi Taklimat Khas Covid-19 di sini, .Dr Noor Hisham menambah, negara tidak perlu melaksanakan PKP atau PKPB jika rakyat patuh kepada prosedur operasi standard (SOP) pada tahap 100 peratus.

Bagaimanapun jelas beliau, tindakan PKP atau PKPB tidak mampu menghentikan penularan jangkitan, namun mampu mengawal kes daripada terus melonjak.

“Kalau boleh dalam tempoh PKPB ini, saya minta agar semua pihak untuk terus duduk rumah bagi mengelakkan terkena jangkitan.

“Tetapi ada juga yang perlu keluar dari rumah, tetapi ini yang memerlukan untuk kita semua patuh kepada SOP khususnya penjarakan fizikal ketika berada di tempat awam,” katanya.

Related posts

Leave a Comment