185 wajib jalani saringan

DUA anak kapal disahkan meninggal dunia manakala 185 yang lain berjaya diselamatkan dalam insiden kecemasan di kapal platform Dayang Topaz di perairan Miri pada pagi Selasa,27 Oktober.

Semua mangsa selamat tiba di Pelabuhan Miri pada jam 2.30 petang dan diberi rawatan awal oleh pasukan perubatan, demikian menurut Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM).

Tiada sebarang kejadian pencemaran marin dikesan dan kapal Dayang Topaz telah belayar menuju ke limbungan pembaikan kapal yang terdekat untuk pemeriksaan kerosakan sebenar.

Sebelum ini, Pemangku Pengarah Bahagian Carilamat & Bantuan Bencana APMM, Komander Suzanna Razali Chan berkata, terdapat 187 kru secara keseluruhan, 185 adalah warganegara manakala selebihnya ialah warga Indonesia.

Sementara itu semua  anak kapal yang terlibat dalam insiden Kapal Dayang Topaz perlu menjalani saringan Covid-19 dan kuarantin selama 14 hari.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri (JPBN) Sarawak, Douglas Uggah Embas, 185 anak kapal yang diselamatkan dalam insiden berkenaan wajib melalui proses tersebut untuk mengelakkan penularan wabak berkenaan.

Related posts

Leave a Comment