Dari Sabah ke Selangor

PUTRAJAYA : Susulan kemasukan dan kepulangan pengunjung dari Sabah, kes Covid-19 di Selangor menunjukkan peningkatan secara mendadak sejak penghujung September lepas, 

Ketua Pengarah Kesihatan, Dr Noor Hisham Abdullah berkata kluster pertama dilaporkan di Selangor adalah Kluster Jalan Apas pada 28 September , melibatkan keluarga yang pulang dari Sabah.

Beliau berkata susulan itu, peningkatan kes penularan tempatan di Selangor mula dilihat pada 2 Oktober dan terus meningkat secara konsisten sehingga ke hari ini.

Daripada 26 kluster aktif dicatatkan di Selangor, lapan kluster adalah mempunyai kaitan dengan pengembara pulang dari Sabah.

“Pertambahan kes dan kluster baharu setiap hari di Selangor juga berikutan kepadatan penduduk dan kadar pergerakan penduduk yang tinggi,” katanya pada sidang media di Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

Mengenai kes baharu di negeri itu, Dr Noor Hisham berkata terdapat pertambahan 132 kes positif hari ini, menjadikan jumlah keseluruhan kes positif di Selangor kini sebanyak 3,489 kes.

Katanya daripada jumlah kes baharu itu, 84 kes adalah daripada kluster sedia ada termasuk lapan kes dari kluster yang berkaitan dengan sejarah perjalanan pulang dari Sabah.

Bagi 26 kluster aktif  di Selangor,  18 daripadanya adalah kluster jangkitan tempatan termasuk sembilan kluster berkaitan rapat dengan penularan di tempat kerja dan satu kluster dikaitkan dengan tempat membeli belah awam.

Kluster Utama adalah kluster Covid-19 terbesar di Selangor ketika ini dengan jumlah kes positif sebanyak 194.

Related posts

Leave a Comment