Tangguh perhimpunan besar

PUTRAJAYA : Tangguh sebarang bentuk perhimpunan atau persidangan berskala besar berikutan peningkatan kes Covid-19. Itu harapan Ketua Pengarah Kesihatan  Dr Noor Hisham Abdullah supaya semua pihak mengelak perhimpunan berskala besar bagi memastikan rantaian Covid-19 di negara ini dapat diputuskan.

Sekiranya perhimpunan atau persidangan perlu diadakan, penganjur perlu memastikan prosedur operasi standard (SOP) ditetapkan dipatuhi oleh semua.

“Kita masih dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) dan semua orang perlu mematuhi SOP yang telah ditetapkan Majlis Keselamatan Negara,” katanya pada sidang media di sini hari ini, Jumaat, 2 Oktober.

Dr Noor Hisham berkata buat masa ini tiada saranan daripada kementerian untuk mengehadkan aktiviti dalam sektor sosial walaupun kes harian Covid-19 menunjukkan peningkatan.

“Kita belum memutuskan dan sedang memerhatikan perkembangan terkini. Kalau kes merebak dengan cepat, (kita) akan lihat pada tindakan susulan,” katanya.

Mengenai jangkitan di sekolah, beliau berkata sekolah akan ditutup selama dua minggu untuk proses nyah kuman dan nyah cemar sekiranya terdapat kes positif dikesan dalam kalangan pelajar, guru serta kakitangan. 

“KKM sentiasa memantau jangkitan di sekolah dan sekiranya ada guru yang dikesan positif selepas balik dari Sabah, kita akan jalankan saringan kesihatan dan proses nyah cemar (di sekolah terlibat),” katanya. 

Mengulas laporan kematian seorang guru di Sabah yang didakwa disebabkan Covid-19, Dr Noor Hisham berkata pihaknya perlu menjalankan ujian ‘Reverse Transcriptase-Polymerase Chain Reaction’ (RT-PCR) terlebih dahulu bagi mengesahkan sama ada pesakit meninggal dunia disebabkan Covid-19 atau tidak.

“Pesakit mengalami sesak nafas dan meninggal dunia, kita telah jalankan ujian RTK Antigen terhadapnya dan keputusannya positif namun ia tidak boleh sahkan yang pesakit positif Covid-19 kerana ketepatan ujian ini hanya 80 hingga 85 peratus.

Dr Noor Hisham juga berkata KKM dan agensi berwajib tidak mampu melawan Covid-19 bersendirian sebaliknya tanggungjawab lebih besar adalah terletak pada bahu setiap individu dalam masyarakat tanpa mengira pangkat, latar belakang dan status.

“Elakkan daripada salah-menyalahi antara satu sama lain. Tanggungjawab sosial ini perlu dipikul bersama agar kita dapat memutuskan rantaian penularan Covid-19 di dalam negara kita. Kita telah harunginya bersama sebelum ini dengan menjaga diri kita, keluarga kita, komuniti kita dan negara kita,” katanya.

Related posts

Leave a Comment