Sultan bimbang kes mendadak

SULTAN Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah Alhaj menzahirkan kebimbangan dengan peningkatan mendadak kes-kes baharu Covid-19 di seluruh negara khususnya di Negeri Selangor.

Khuatir rakyat jelata semakin leka dan alpa, Baginda dalam satu kenyataan sekali lagi menyeru agar rakyat terus waspada dan tidak mengambil mudah kesemua amalan Prosedur Operasi Standard (SOP) yang telah ditetapkan oleh kerajaan.

Ini termasuk mengekalkan jarak fizikal sekurang-kurangnya 1 meter apabila berada di tempat awam, sentiasa memakai pelitup muka apabila keluar dari rumah serta menggunakan hand-sanitizer dan menjaga kebersihan diri.

Baginda menggesa kepada mana-mana individu yang mempunyai gejala atau baru pulang dari kawasan-kawasan berisiko agar segera melakukan ujian saringan di hospital, seterusnya patuh dengan arahan kuarantin wajib.

Di samping itu Baginda juga secara khusus menasihatkan 6.5 juta rakyat di Negeri Selangor agar duduk di rumah dan tidak keluar ke lokasi-lokasi sesak, atau pun berada di tempat awam jika tiada keperluan.

Menurut statistik terbaharu, daerah-daerah di Negeri Selangor yang kembali merekodkan kes positif Covid-19 adalah Hulu Selangor, Klang, Gombak, Petaling, Hulu Langat dan Sepang.

Tegas Baginda,  setiap individu dari semua lapisan masyarakat perlu memainkan peranan bagi memutuskan rantaian Covid-19.

Related posts

Leave a Comment