WHO tunggu kesan vaksin

PERTUBUHAN Kesihatan Sedunia (WHO) tidak akan mengesyorkan sebarang vaksin Covid-19 sebelum ia terbukti selamat dan berkesan, kata Ketua Pengarahnya Dr Tedros Adhanom Ghebreyesus.

Katanya, vaksin sebelum ini selama beberapa dekad telah membantu membasmi campak, kemudian hampir di ambang pembasmian polio.

“Untuk masa depan, vaksin pada Covid-19, hanya akan digunakan apabila didapati berkesan dan selamat,” katanya sambil berharap vaksin yang berkesan akan muncul untuk memastikan dunia kembali normal.

Beliau mengulas perkembangan terbaharu di mana Rusia dan China mula menggunakan vaksin sebelum kajian jangka panjang selesai.

Malah, beberapa negara lain turut mencadangkan untuk memberi kebenaran mengenainya.

Dalam sidang media di Geneva, beliau turut menyentuh mengenai gerakan anti-vaksin.

“Mereka dapat membangun naratif untuk memerangi vaksin tetapi rekod-rekod vaksin menceritakan kisahnya sendiri, dan orang tidak boleh keliru dengan gerakan anti-vaksin.

“Tetapi mereka dapat melihat sendiri bagaimana dunia sebenarnya menggunakan vaksin untuk mengurangkan kematian kanak-kanak di bawah lima tahun, menyelamatkan kanak-kanak dan berjaya membasmi penyakit seperti campak,” katanya.

Beliau turut memberi penghargaan kepada vaksin ebola yang baru dibangunkan dengan membantu mengakhiri wabak itu di Congo baru-baru ini.

Dr Ghebreyesus meminta pihak yang menentang vaksin untuk melakukan penyelidikan mereka sendiri.

Jelasnya, pergerakan anti vaksin boleh membangunkan naratif sendiri untuk memerangi vaksin namun rekod prestasi vaksin telah terbukti dan orang ramai tidak sepatutnya keliru dengannya.

Related posts

Leave a Comment