Singapura mengundi hari ini

HARI ini, 2.65 juta pengundi di Singapura akan memilih kerajaan baharu dalam Pilihan Raya Umum yang akan menentukan sama ada Parti Tindakan Rakyat (PAP) akan terus diberi mandat atau sebaliknya.

Proses pengundian akan berlangsung antara 8 pagi hingga 8 malam di 1,100 pusat mengundi dalam 31 kawasan pilihan raya.

Sebanyak 93 kerusi akan dipertaruhkan dan rekod PRU lalu pada 2015, menunjukkan PAP memenangi 83 daripada 89 kerusi dipertandingkan dengan Parti Pekerja menguasai baki enam kerusi.

PAP pimpinan Lee Hsien Loong dijangka tidak menghadapi masalah untuk terus kekal memerintah. Persoalannya sama ada PAP mampu menang dengan majoriti lebih besar pada PRU ini.

Majoriti mudah adalah dengan memenangi 47 kerusi.

Dua parti pesaing utama PAP adalah Parti Pekerja dan Parti Kemajuan Singapura (PSP).

PAP yang turun berkempen dengan manifesto bertemakan Kehidupan Kita, Pekerjaan Kita, Masa Depan Kita memint rakyat memberikannya mandat kukuh untuk mengharungi krisis dicetuskan pandemik Covid-19.

Dalam mengharungi kesan akibat pandemik Covid-19, PAP berjanji untuk mengekalkan dan mewujudkan peluang pekerjaan dan pada masa yang sama memulakan semula ekonomi republik itu.

Begitu juga usaha memastikan rakyat Singapura dan pekerja migran selamat, dan mencegah Covid-19 daripada menjejaskan sistem penjagaan kesihatan republik itu.

Related posts

Leave a Comment