Akibat naik kereta tiga orang

SUDAH diberitahu, hanya ‘ketua keluarga’ dan seorang sahaja di dalam kereta. Tetapi masih ada yang sama ada terlupa atau tidak ambil tahu melanggar perintah itu. Akibatnya mereka didenda. Semoga kes ini menjadi pengajaran kepada semua kerana tidak ada kompromi kesalahan PKP ini.

Hari ini, di Mahkamah Majistret Kuala Lumpur, pasangan suami isteri dan jiran mereka, masing-masing didenda RM1,000 atau penjara sebulan oleh Mahkamah Majistret di sini, hari ini kerana mengingkari Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), naik kereta ‘beramai-ramai’ untuk membeli barang di pasar raya.

Muhammad Hanafi Abdullah, 27, bersama isterinya, Syrifah Saadiah Syd Taha, 26, dan jiran mereka, Salmah Khalid, 45, mengaku bersalah terhadap pertuduhan yang dibacakan jurubahasa di hadapan Majistret M. Saravanan.

Mereka didakwa bersama-sama telah gagal mematuhi arahan yang dikeluarkan Ketua Pengarah Kesihatan, bagi mencegah dan mengawal apa-apa penyakit, dengan menaiki sebuah kereta secara beramai-ramai seperti yang diperuntukkan di bawah Peraturan 10 Peraturan-Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Langkah-langkah di dalam kawasan tempatan jangkitan) 2020, di sekatan jalan raya, Batu 5, Lebuh raya Besraya, di sini, pada 10.10 pagi, 16 April lepas.

Terdahulu, Saravanan menasihati mereka supaya mematuhi arahan kerajaan bagi mengekang Covid-19.

“Lebih baik buat senarai barang dan wakilkan seorang sahaja yang pergi beli barang,” katanya.

Ketiga-tiga tertuduh yang tidak diwakili peguam, merayu hukuman denda minimum dan menyesal atas perbuatan mereka, manakala Timbalan Pendakwa Raya Nur Fatin Mohamad Farid memohon hukuman setimpal, supaya memberi pengajaran kepada tertuduh dan orang awam.

Sementara itu, di mahkamah sama dan dua Mahkamah Majistret berasingan  50 lagi individu termasuk lapan wanita dipenjara antara tujuh dan 14 hari atau denda antara RM700 dan RM1,000, selepas mereka mengaku bersalah, berhimpun dan bergerak dari satu tempat ke tempat lain termasuk  membeli tisu, mahu beri makanan kepada adik angkat, dan membayar hutang.

Mahkamah turut memerintahkan kesemua tertuduh termasuk 14 warga Indonesia, Bangladesh dan Myanmar dipenjara bermula dari tarikh tangkap antara 15 dan 23 April dan dipenjara sebulan, jika gagal membayar denda itu.

Kesemua mereka yang berusia  antara 20 hingga 43 tahun didakwa melakukan perbuatan itu di sekitar Kuala Lumpur antara 15 hingga 23 April.

Related posts

Leave a Comment