Menteri langgar perintah

KEPEMIMPINAN melalui teladan. Mungkin itu yang menyebabkan  Menteri Kesihatan  New Zealand, Dr. David Clark menawarkan diri untuk meletak jawatan setelah gagal mematuhi  Perintah Kawalan Pergerakan yang dikuatkuasakan di negara itu.

Dr. Clark mengakui melakukan perjalanan sejauh 20 kilometer ke pantai bersama keluarganya sedangkan mereka sepatutnya perlu berada di dalam rumah.

Menyifatkan dirinya sebagai “bodoh” dengan tindakan itu, Clark mengaku sebagai Menteri Kesihatan, beliau sewajarnya menjadi contoh kepada seluruh warga New Zealand ketika kerajaan meminta rakyat mematuhi peraturan itu.

“Saya bodoh dan saya faham mengapa orang akan marah dengan saya,” katanya dalam satu kenyataan.

Sementara itu, Perdana Menteri Jacinda Ardern berkata dalam keadaan biasa, beliau akan memecat Dr Clark.

Namun, beliau memilih untuk menurunkan pangkat Dr Clark ke tahap terendah dalam ranking Kabinet dan menarik balik portfolio Kewangan Bersekutunya.

“Apa yang dilakukannya adalah salah, dan ia bukan alasan, tetapi, sekarang, keutamaan saya adalah perjuangan kita terhadap Covid-19.

“Kita tidak boleh ada gangguan besar dalam sektor kesihatan atau dari segi tindak balas kita. Atas sebab itu, dan sebab itu semata-mata, Dr Clark akan mengekalkan peranannya,” kata Ardern.

Related posts

Leave a Comment