Bangkit Bersama, raikan Negaraku Sehati Sejiwa

KETIKA ini rakyat Malaysia sedang menanti kehadiran dua peristiwa besar yangnakan berlangsung dalam tempoh dua minggu terakhir bulan ini. Pertama temasya Sukan SEA Ke-29 (KL2017) yang bermula pada 19 hingga 30 Ogos dan sambutan Hari Kebangsaan 2017 pada 31 Ogos sehinggalah kepada sambutan Hari Malaysia pada 16 September. Te­ masya KL2017 akan berlangsung di Stadium Nasional, Bukit Jalil manakala Hari Kebangsaan 2017 akan diadakan di Dataran Merde­ka. Diharapkan kedua-dua acara berkenaan dapat dilangsungkan dalam suasana yang harmoni dan penuh semangat perpaduan, sesuai dengan tema dua acara itu. Untuk rekod, Sukan SEA kali ini adalah yang keenam berlangsung di ne­gara ini selepas tuan rumah pada 1965, 1971, 1977, 1989 dan 2001.

Temasya sukan dwi tahunan melibatkan 11 negara itu berte­makan Bangkit Bersama (Rising Together). Ia membawa mesej ca­ baran­ terkini dan akan datang yang perlu ditempuhi oleh negara-negara Asia Tenggara sebagai satu komuniti. Hari Kebangsaan 2017 pula bertemakan Negaraku Sehati Sejiwa. Ini kali ketiga, Sehati Sejiwa digunakan sebagai tema sambutan. Tahun lalu dan juga pada 2015, Malaysia Sehati Sejiwa dijadikan tema sambutan. Tema ini menggambarkan keutuhan, perpaduan, kesefahaman, bersatu dalam menempuh saat kejayaan dan detik kesusahan seluruh rakyat negara ini. Rakyat Malaysia dituntut supaya taat setia tanpa berbelah bahagi. Jiwa raga dan kesetiaan hanya kepada tanah air tercinta. Tema berkenaan diharap dapat meningkatkan semangat patriotik dan cintakan negara dalam kalangan rakyat Malaysia.

Menjelang Hari Kebangsaan ka­ li ini, semarakkanlah sambutan dengan kibaran Jalur Gemilang. Janganlah­ dalam keghairahan me­lakukan persiapan temasya Sukan SEA, kita melupakan sambutan Hari Kebangsaan. Kepada atlet ne­ gara yang akan bersaing bersama para atlet negara peserta yang melibatkan 38 jenis sukan dan 404 acara itu, mereka juga mempunyai peranan untuk memastikan Jalur Gemilang berkibar setiap kali be­raksi. Menangi sebanyak mungkin pingat emas yang dipertanding­kan. Jangan biarkan Jalur Gemi­ lang tenggelam di sebalik pelbagai persiapan menyambut kontinjen negara peserta. Disebabkan Su­ kan SEA melewati sehingga 30 Ogos, amat wajar semua pihak mempamerkan kehebatan samb­ utan dua acara ini. Lebih-lebih lagi acara penutup KL2017 pula akan berlangsung pada 30 Ogos seiring dengan sambutan Ambang Merdeka di Stadium Nasional. Justeru, raikan dua acara ini ber­sama. Mungkin atlet negara juga dapat menghadiahkan kejayaan cemerlang Sukan SEA sempena Hari Kebangsaan kali ini. Adakah angka 111 emas yang dicapai pada tahun 2001 ketika Kuala Lumpur menjadi tuan rumah akan ber­ulang? Lebih penting pasangkan tekad untuk menghadiahkan Ma­laysia juara keseluruhan sempena Hari Kebangsaan 2017.

Ketika persiapan Sukan SEA le­bih banyak melibatkan pihak kera­jaan dan swasta, bagi masyarakat awam pula bolehlah menyokong persiapan ini dengan mengibarkan Jalur Gemilang. Memasuki hari ketujuh pada bulan kemerdekaan ini, berapa ramai rakyat Malay­sia yang ambil kisah atau peduli dengan kibaran Jalur Gemilang? Sejauh mana keghairahan rakyat Malaysia mengibarkan Jalur Gemilang ketika negara menghampiri usia 60 tahun kemerdekaan? Be­rapa banyak premis sama ada pu­sat perniagaan, pejabat kerajaan, swasta atau kawasan perumahan mula memasang Jalur Gemilang? Adakah masih menanti hari pelan­caran kempen kibarkan Jalur Ge­milang? Adakah saban tahun perlu disuruh, diperingatkan atau me­nanti Jalur Gemilang diedar se­cara percuma? Sahabat saya, Saad Noordin mempunyai cara tersendiri dalam menyemarakkan sambutan Hari Ke­bangsaan ini. Dinama­­kan Kayuhan Jelajah #Merdeka602017, beliau melakukan kayuhan sambil mengedarkan Jalur Gemilang di kawasan yang disinggahinya. Bermula dengan pelancaran di Sik, Kedah, beliau ketika ini berada di Terengganu. Se­masa berada di Kota Bharu, Kelan­tan, beliau menerima perkhabaran duka bahawa abangnya meninggal dunia. Beliau terpaksa pulang ke Baling. Selesai pengebumian, keesokannya, Saad kembali ke Kota Bharu dengan menaiki bas bagi menyambung­ kayuhan yang tertangguh. Begitulah sumbangan Saad untuk meraikan Hari Kebang­saan. Beliau tidak takut kayuh se­cara solo kerana katanya, negara ini aman, tidak ada apa yang perlu dirisaukan. Syukurlah dengan nik­mat kemerdekaan hari ini.

Dengan kibaran Jalur Gemilang, sedikit sebanyak dapat meng­ ingatkan rakyat tentang seman­ gat kesetiaan dan patriotisme. Mungkin akan ada yang bertanya apa faedahnya dan apa ada pada bendera? Memang benar Jalur Gemilang hanyalah sehelai kain berjalur merah putih berserta bu­ lan bintang kuning berlatar bela­ kangkan warna biru. Bagi mereka yang faham dan tebal semangat kenegaraan akan berfikir secara positif mengenai­ kepentingan ben­dera ini. Mereka sedar bendera mempunyai nilai serta kedudukan yang amat istimewa. Ia simbol kedaulatan, kemerdekaan dan identiti utama sesebuah negara. Menyelak kembali detik peng­isytiharan kemerdekaan pada 31 Ogos 1957, acara yang paling di­nantikan ialah penurunan bend­ era penjajah, Union­ Jack. Memas­uki ambang 31 Ogos, Union Jack diturunkan dan bendera negara dinaikkan, menandakan lahirnya Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka. Suatu masa dulu, ketika perang, bendera menjadi pembakar semangat tentera dan rakyat malahan orang yang bertang­gungjawab memegang bendera ini adalah pahlawan yang kuat semangat perjuangannya. Mereka sentiasa menjulang bendera ini dan mempertahankannya supaya tidak jatuh ke tanah­. Cuba selak beberapa peristiwa berkaitan ben­ dera. Ketika sesuatu pihak marah kepada negara tertentu, sasa­rannya adalah bendera. Mereka melepaskan perasaan marah dan geram dengan membakar ben­dera, mengoyak, memijak atau menconteng. Ini menunjukkan betapa bendera itu melambang­ kan kedaulatan sesebuah negara. Negara mana di dunia ini yang tidak mempunyai bendera?

Memang kita tidak boleh me­ngukur semangat patriotisme se­seorang itu dengan kibaran ben­dera tetapi sekurang-kurangnya raikan sambutan Hari Kebangsaan dan hayati erti kemerdekaan de­ngan mengibarkan Jalur Gemi­ lang.Tidak perlu dipaksa atau di­ suruh. Tampillah secara sukarela untuk mengibarkan Jalur Gemilang di mana sahaja – bangunan pejabat, kawasan perniagaan, perumahan termasuk flat, kondominium atau banglo dan kenderaan. Tidak kira di bandar atau pedalaman, pastikan ada kibaran Jalur Gemilang. Lebih menarik jika dikibar atau dipasang secara kreatif. Cuma jangan pula membiarkan bendera usang, lusuh atau terkoyak terus berkibaran. Be­rapa sangatlah harga sehelai Jalur Gemilang yang mungkin dikibar sebulan dalam setahun.

Ayuh rakyat Malaysia, hargailah erti kemerdekaan dengan mengukuhkan semangat perpaduan dalam kalangan masyarakat pel­ bagai kaum. Ketepikan perbezaan politik kepartian. Kita bang­ kit bersama membina semangat sehati sejiwa dalam menempuh segala dugaan dan rintangan. Tanpa perasaan­ curiga, semua ang­ gota masyarakat perlu memantapkan perpaduan­ dan kerjasama demi ke­sejahteraan bersama di sebuah negara bernama Malaysia. Ingat­ lah bukan mudah untuk mencapai kemerdekaan dan merdeka juga bukan bererti bebas melakukan sesuatu sesuka hati tanpa tertak­luk kepada peraturan undang-undang atau etika. Selamat Hari Kebangsaan 2017.

UMA070817010C#

Related posts

Leave a Comment