Eloklah bersabar menunggu tempoh empat atau lima tahun lagi

SEKITAR pukul 11.15 pagi 5 Mei lalu, ketika dalam perjalanan pulang ke Pulau Pinang untuk mengundi, penulis menerima satu khidmat pesanan ringkas (SMS). Menurut SMS itu: Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BeEND cuba tipu dgn undi warga asing. Tahankan pusat undi untuk pastikan rakyat menang. Undi perubahan. ABU. Dua hari sebelum itu SMS ini diterima: Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka bersama kita untuk tumbangkan UmmNO.Be-End. Usah takut. Keluar UNDI. ABU.

Ramai lagi pengundi yang menerima SMS seumpama ini dan mungkin SMS lain yang memaparkan keyakinan bahawa pilihan ra-ya umum (PRU) kali ini memihak kepada pakatan 3P – DAP, Pas, PKR.

Serangan yang sama juga berlaku menjelang petang pada hari pengundian. Peti undi belum dibuka, undi belum dikira, tetapi SMS pakatan 3P sudah mencanangkan kemenangan, seolah-olah ‘kunci’ Putrajaya sudah sah di tangan mereka.

Malangnya apabila keputusan diumumkan, 3P hanya berjaya di Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan. Pada masa yang sama, pakatan juga berjaya menembusi beberapa kubu kuat Barisan Nasional (BN) di beberapa negeri. Disebabkan kekecewaan inilah, maka pembangkang khususnya mereka yang terlalu ghairah mahu menawan Putrajaya tidak dapat menerima ketentuan takdir yang sekali lagi telah memihak kepada BN.

Maka bermulalah episod untuk ‘berkuasa’ melalui cara yang salah atau ‘jalan belakang’. Provokasi mereka termasuklah memperlekehkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang didakwa tidak telus. Isu dakwat kekal, pengundi hantu dari Bangladesh, black out, penemuan kertas undi dan macam-macam lagi ditimbulkan sehingga berjaya meracuni fikiran rakyat.

Maka secara sinis, isu-isu ini menjadi bualan sehingga terbawa-bawa ke dalam mesyuarat organisasi tertentu yang diadakan selepas PRU.

Hanya mereka yang tidak mampu berfikir secara rasional dan sudah memasang niat tidak baik akan percaya segala bentuk dakwaan yang berunsur fitnah ini. Mereka yang menyebarkan pelbagai cerita ini menganggap pengundi seolah-olah tidak cerdik, tidak pernah mengundi. Misalnya isu dakwat. Adakah dakwat sebagai asas utama yang akan mengesahkan seseorang itu layak mengundi atau tidak? Ini kerana kad pengenalan masih menjadi ‘lesen’ besar untuk mengundi. Lainlah sekiranya pengundi tidak dapat mengundi kerana namanya sudah dipotong dalam senarai kerana dikatakan sudah mengundi.

Jika berlaku kes seperti ini, pengundi didakwa sudah mengundi sedangkan di jarinya belum ada kesan dakwat, maka kes ini perlu dibawa ke pengetahuan SPR dengan segera supaya dapat dikesan di mana silapnya. Jangan hanya kerana satu undi dianggap tidak ada nilai, mangsa tidak membuat aduan.

Begitu juga petugas di pusat mengundi yang mewakili parti politik yang menemui kes seperti ini perlu bertindak serta merta. Jangan simpan masalah ini untuk dijadikan ‘senjata’ selepas PRU berakhir dengan matlamat ‘menikam’ SPR. Maklumat ini diperlukan supaya sebarang kelemahan dibuktikan dan dapat diperbaiki. Dalam isu dakwat, apa lagi yang tidak kena? Siapakah yang mengemukakan idea dakwat ini? Adakah dakwat sekadar mahu menambah ‘koleksi’ menghentam SPR selepas isu pengundi hantu?

Begitu juga kenapa hanya timbul isu pengundi Bangladesh? Kenapa tidak Indonesia, China, India atau Myanmar? Ibarat takut bayang-bayang sendiri.

Akhirnya kebenaran muncul juga apabila pengundi yang dikatakan warga Bangladesh ini sebenarnya rakyat Malaysia. Pihak yang menuduh terpaksa memohon maaf. Amat memalukan selepas isu itu dicanang di seluruh negara. Begitu juga dengan isu bekalan elektrik terputus semasa pengiraan undi sedang berlangsung. Hakikatnya tidak ada kejadian seumpama itu.

Masalahnya pembohongan ini sudah disebarkan secara meluas melalui media sosial yang kemudiannya dibincangkan dari mulut ke mulut. Strategi mencipta isu tanpa fakta yang kukuh berjaya menarik perhatian ramai. Mereka yang sudah terlalu taksub akan menerima bulat- bulat dakwaan ini. Penjelasan yang dibuat akan dipandang sepi lebih-lebih lagi apabila fakta berkaitan tidak disebarkan secara meluas.

Senjata inilah yang memberi kelebihan kepada pakatan 3P ini untuk memenangi hati rakyat supaya memandang serong terhadap SPR. Kita tunggu dan lihat adakah isu pengundi Bangladesh, black out dan dakwat akan dibawa ke mahkamah. Eloklah 3P membawa segera rasa tidak puas hati ini ke mahkamah. Biarlah mahkamah yang menentukan. Tidak perlulah meraung ke sana sini, meratap kesedihan di jalanan kerana gagal ke Putrajaya.

Jangan pula saluran undang-undang yang ada dianggap tidak telus sehingga sanggup membawa kekecewaan ini ke peringkat antarabangsa.

Baru-baru ini banyak pihak meminta supaya keputusan PRU diterima dengan baik. Sekarang adalah masa untuk bekerja.

Kenapa masih ‘mengganggu’ kerajaan yang sedia ada? Bersabarlah menunggu untuk mengundi dan berkempen semula pada PRU yang bakal diadakan empat atau lima tahun lagi, mungkin 2018. Tempoh itu tidak lama lagi lebih-lebih lagi kalau sepanjang masa kita asyik berpolitik. Jika anda ketika ini baru berusia 21 , 22, 23 atau 24 tahun, PRU yang lepas adalah kali pertama anda mengundi memilih kerajaan.

Maknanya masih ada banyak masa jika berhasrat mengubah kerajaan. Janganlah kerana baru sekali mengundi dan tidak berjaya, mahu diamuk seluruh negara. Jangan kerana tidak sabar atau ‘letih’ mahu menunggu 2018 maka keputusan yang sah tidak mahu disahkan dengan menyusun gerakan yang bertujuan mahu merampas kuasa daripada kerajaan yang dipilih secara sah melalui peti undi.

Belajarlah menghormati undang-undang yang diperuntukkan dalam sesebuah negara. Lainlah jika usia anda sudah mencecah 72 tahun maka timbul kerisauan anda tidak sempat memanfaatkan PRU Ke-14 kerana mengikut purata jangka hayat lelaki di negara ini adalah 77 tahun. Tetapi jika sudah ketentuan Tuhan, cita-cita akan tercapai juga. Kata orang ajal maut di tangan Tuhan. Rezeki juga ketentuan-Nya.

Ini kali bukan rezeki anda, mungkin lain kali. Lihatlah Nik Aziz Nik Mat yang masih mampu untuk bertanding pada PRU ketika berusia 82 tahun.Begitu juga Karpal Singh yang kini berusia 73 tahun dan Lim Kit Siang, 72. Jika cita-cita itu tidak dapat dicapai ketika ini, masih ada waris yang akan meneruskan perjuangan. Nik Aziz misalnya mempunyai Nik Abduh, Kit Siang mempunyai Lim Guan Eng manakala waris Karpal pula Gobind dan Jagdeep.

Anwar Ibrahim yang baru mencecah 66 tahun pula mempunyai Nurul Izah. Kalau mereka ini benar-benar pejuang, maka tidak timbul soal putus asa dan menyalahkan sistem kerana sistem yang ada juga mem-beri kemenangan kepada pakatan 3P ini mengekalkan kuasa di Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan.

Malahan keputusan di Pulau Pinang dan Selangor adalah lebih baik berbanding 2008. Begitu juga sistem yang lebih kurang sama digunakan pada 2008 yang membawa kemenangan pakatan ini di Kedah dan Perak di samping Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan. Sekali lagi, gunalah akal. Janganlah kerana ghairah mahukan kuasa, keputusan rakyat yang sudah dibuat mahu ‘dihumban’ di atas jalan raya. Hentikanlah politik yang bertujuan menghuru-harakan negara. Sekarang adalah masa untuk bekerja.

UMA200513010C001#

Related posts

Leave a Comment