Sistem makanan Gaza sedang dimusnah

GENEVA: Israel didakwa sedang memusnahkan sistem makanan Gaza sebagai sebahagian daripada pelaksanaan ‘kempen kebuluran’ secara lebih meluas dalam peperangannya dengan pejuang Hamas.

Pelapor Khas Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Mengenai Hak Terhadap Makanan, Michael Fakhri ketika mendedahkan perkara itu dalam ucapannya di hadapan Majlis Hak Asasi Manusia PBB, semalam, turut menyelar badan berkenaan yang didakwa tidak berusaha lebih keras untuk menangani isu terbabit.

“Imej kebuluran di Gaza amat memeritkan sehingga tidak terperi, dan anda tiada melakukan apa-apa.

“Israel sedang memusnahkan sistem makanan di Gaza. Israel telah meningkatkan kempen kebuluran ke atas rakyat Palestin di Gaza,” katanya sambil memaklumkan tindakan rejim itu turut menyasarkan nelayan kecil.

Sebelum ini, pegawai-pegawai misi bantuan telah memberi amaran berhubung krisis kelaparan yang terus meruncing di Gaza, manakala hospital-hospital di utara semenanjung itu melaporkan kian ramai kanak-kanak meninggal dunia akibat kekurangan zat makanan.

Malah, sebilangan negara termasuk Mesir dan Iraq, turut mengkritik Israel atas krisis berkenaan yang semakin memburuk di Semenanjung Gaza.

Fakhri yang juga profesor undang-undang Lubnan-Kanada, adalah seorang daripada puluhan pakar bebas dalam bidang hak asasi manusia yang diberikan mandat oleh PBB untuk melapor dan memberikan nasihat berhubung krisis serta tema tertentu.

Dalam ucapannya kepada 47 ahli majlis di Geneva itu, beliau mendakwa Israel juga menyasarkan nelayan kecil dengan menghalang akses mereka ke laut, selain memusnahkan bot dan pondok.

Katanya, kira-kira 80 peratus sektor perikanan Gaza telah musnah sejak 7 Oktober tahun lalu, malah tentera Israel didakwa menghancurkan setiap bot di pelabuhan utama di Gaza City.

Fakhri turut menggesa negara anggota supaya turut mempertimbangkan langkah sekatan, memutuskan hubungan diplomatik dan embargo senjata api.

Related posts

Leave a Comment