Kempen akhir pilihan raya Indonesia

JAKARTA: Calon pilihan raya presiden Indonesia Anies Baswedan, Prabowo Subianto dan Ganjar Pranowo menamatkan kempen bersama pasangan masing-masing pada Sabtu di Jakarta dan Semarang.

Setiap pasangan calon mengambil kesempatan menyeru penyokong untuk mengundi mereka dan mengulangi janji kempen yang akan menentukan hala tuju ekonomi Indonesia dalam tempoh lima tahun akan datang, jika mereka menjadi presiden.

Mantan Gabenor Jakarta, Anies dan pasangannya Muhaimin Iskandar mengadakan perhimpunan kempen besar-besaran di Stadium Antarabangsa Jakarta di Jakarta Utara pada pagi ini, 10 Februari.

Prabowo dan pasangannya, yang juga anak Presiden Joko Widodo (Jokowi), Gibran Rakabuming Raka, mengadakan perhimpunan di Stadium Gelora Bung Karno di Jakarta Pusat.

Kem Prabowo mendakwa 600,000 penyokong berkumpul di stadium sejak awal hari itu, mendorong beliau memulakan perhimpunan sejam lebih awal daripada jadual asal pada 2 petang.

“Kami akan menjadi presiden dan naib presiden bagi semua rakyat Indonesia, termasuk mereka yang mengundi calon 01 dan calon 03,” kata menteri pertahanan itu, merujuk kepada pesaingnya Anies dan Ganjar mengikut nombor masing-masing dalam kertas undi.

Prabowo, yang mengikut tinjauan dijangka memenangi pilihan raya dalam satu pusingan, mengulangi janji kempen utamanya untuk menyediakan makan tengah hari dan susu percuma bagi kanak-kanak Indonesia dalam usaha membasmi masalah pengerdilan.

Mantan Gabenor Jawa Tengah, Ganjar dan pasangannya, Mohammad Mahfud, lebih dikenali sebagai Mahfud MD, mengadakan perhimpunan kempen terakhir mereka di dua bandar Jawa Tengah iaitu Surakarta dan Semarang.

Surakarta adalah kampung halaman Jokowi dan di mana Gibran adalah datuk bandar, manakala Semarang adalah kampung halaman Ganjar dan ibu kota provinsi Jawa Tengah.

Ganjar memberitahu penyokongnya di Surakarta, juga dikenali sebagai Solo, bahawa undi nombor tiganya mewakili nilai asas triniti beliau dan Mahfud dalam kempen mereka; kepatuhan kepada Tuhan, kepatuhan kepada undang-undang dan kesetiaan kepada rakyat.

(Foto 1 kempen Prabowo)

Related posts

Leave a Comment