120 wartawan terbunuh di Gaza

GAZA CITY: Sejumlah 120 wartawan dibunuh tentera Israel sejak permulaan serangannya di Semenanjung Gaza pada 7 Oktober lalu, demikian menurut pejabat media Gaza semalam.

Terbaru, seorang Iyad Al-Rawwagh, penyiar dan penyampai di stesen radio Al-Aqsa Voice, dibunuh Israel di kem pelarian Nuseirat di tengah Semenanjung Gaza.

Isnin lalu, pejabat kerajaan berkata Israel membunuh wartawan dalam usaha untuk mengaburkan naratif Palestin dan memadamkan kebenaran.

Pada masa yang sama, memetik laporan Agensi Anadolu, sejak permulaan perang, Israel juga menahan kira-kira 10 wartawan yang nama mereka telah dikenal pasti.

Walaupun keputusan sementara oleh Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ), Israel meneruskan serangannya ke atas Semenanjung Gaza, yang mana sekurang-kurangnya 26,257 rakyat Palestin terbunuh, kebanyakannya wanita dan kanak-kanak, dan 64,797 cedera sejak 7 Oktober.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menyatakan serangan Israel telah menyebabkan 85 peratus penduduk Gaza kehilangan tempat tinggal di tengah-tengah kekurangan makanan, air bersih dan ubat-ubatan, manakala 60 peratus daripada infrastruktur di wilayah terkepung itu rosak atau musnah.

Related posts

Leave a Comment