Lebih sejuta lawatan Skim Perubatan Madani

KUALA LUMPUR 15 Dis. – Skim Perubatan Madani merekodkan lebih sejuta lawatan pesakit bagi rawatan sakit-sakit ringan percuma di klinik swasta berdaftar, sejak skim itu diperkenalkan pada 15 Jun lalu.

Menteri Kesihatan, Dr Dzulkefly Ahmad berkata, sehingga semalam, sebanyak 1,005,645 rawatan sakit-sakit ringan diberikan kepada 785,623 pesakit, melalui 2,506 klinik swasta dengan jumlah perbelanjaan keseluruhan sebanyak RM62.5 juta.

“Kerajaan telah menunjukkan komitmen berterusan terhadap skim ini dengan memberi peruntukan sebanyak RM100 juta dalam Belanjawan 2024, agar skim ini dapat diteruskan pada tahun hadapan.

“KKM dan ProtectHealth akan terus komited memantapkan gerak kerja dalam meningkatkan penglibatan klinik swasta di seluruh negara, bagi memperluas akses kumpulan berpendapatan rendah kepada perkhidmatan kesihatan yang berkualiti,” katanya dalam kenyataan.

Skim Perubatan Madani adalah satu inisiatif kerajaan melalui Kementerian Kesihatan (KKM) bagi menampung keperluan kesihatan golongan B40, yang ditawarkan secara automatik kepada penerima Sumbangan Tunai Rahmah.

Ia membantu menampung kos rawatan sakit-sakit ringan di klinik swasta yang berdekatan, tanpa sebarang caj.

Semakan kelayakan dan carian klinik swasta boleh boleh didapati melalui laman web ProtectHealth di www.protecthealth.com.my, aplikasi ‘Skim Perubatan MAadani’ dan MySejahtera.

Related posts

Leave a Comment