Vaksinasi: Mahkamah tolak permohonan guru

SHAH ALAM 14 Dis. –  Mahkamah Tinggi hari ini menolak permohonan 19 kakitangan akademik dan pentadbiran Universiti Malaya (UM) serta lima guru untuk mendapatkan kebenaran bagi memulakan prosiding semakan kehakiman bagi mencabar program vaksinasi Covid-19 kerajaan.

Hakim Mahkamah Tinggi, Shahnaz Sulaiman membuat keputusan itu selepas tidak bersetuju dengan hujahan pemohon bahawa vaksinasi wajib melanggar hak mereka sekali gus bertentangan Perlembagaan Persekutuan.

Menurut hakim itu dalam keputusannya, tindakan kerajaan mewajibkan kakitangan awam sebagai anggota barisan hadapan untuk divaksin dan mereka terikat dengan peraturan ditetapkan kerajaan, adalah bukan sesuatu yang tidak sah atau tidak rasional.

Dalam permohonan itu, pemohon menyatakan bahawa sebagai kakitangan awam, mereka harus diberi kebebasan untuk memilih untuk menjalani program tersebut atau sebaliknya.

Shahnaz berkata, pemohon gagal menghujahkan bagaimana tindakan kerajaan itu melanggar hak mereka mengikut Perkara 9 Perlembagaan Persekutuan.

Ia antara lain menyatakan kebebasan warganegara untuk bergerak bebas dan tinggal di mana-mana bahagian negara tertakluk kepada mana-mana undang-undang berkenaan keselamatan negara, ketenteraman dan kesihatan awam.

Hakim berkata, kerajaan sebagai responden bagaimanapun menyanggah hujahan itu dan menyatakan bahawa vaksinasi bertujuan meredakan penyebaran Covid-19 yang juga adalah pandemik global.

Oleh itu, mahkamah tidak bersetuju dengan hujahan pemohon bahawa keputusan itu menyebabkan pelanggaran terhadap Perkara 9 perlembagaan.

Atas alasan ini, mahkamah berpuas hati bahawa tidak terdapat kesalahan undang-undang atau ketidakrasionalan sehingga mahkamah ini harus menggunakan kuasanya untuk membatalkan keputusan yang dipertikaikan itu.

Dalam prosiding itu kerajaan diwakili Peguam Kanan Persekutuan Shamsul Bolhassan dan Liew Horng Bin.

Pada 27 Oktober 2021, lima guru dari lima sekolah berbeza bersama-sama memfailkan permohonan semakan kehakiman mereka terhadap enam responden, iaitu Menteri Pendidikan, Ketua Pengarah Pendidikan, Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), Kesihatan Menteri, Ketua Pengarah Kesihatan dan Kerajaan Malaysia.

Pada 29 Oktober 2021 pula, 19 petugas UM memfailkan permohonan semakan kehakiman yang serupa secara berasingan bagi mendapatkan sembilan perintah mahkamah dan menamakan Pendaftar UM, Ketua Pengarah JPA, Menteri Kesihatan dan Kerajaan Malaysia sebagai responden.

Kedua-dua kumpulan itu mendakwa sebagai penjawat awam, mereka perlu diberi kebebasan untuk memilih sama ada menyertai program itu atau tidak serta menyifatkan tindakan memaksa mereka mengambil vaksin bertentangan dengan hak asasi seperti termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

Mereka juga mahu kerajaan memberikan hasil ujian klinikal ke atas semua vaksin yang digunakan dan segala kesan sampingan yang dilaporkan sejak permulaan program imunisasi tahun lepas.

Nnnn

Related posts

Leave a Comment