Konsert Coldplay melalaikan – Mufti WP

KUALA LUMPUR 18 Nov. – Penganjuran Konsert Coldplay: Music Of The Spheres World Tour In Kuala Lumpur di Stadium Nasional Bukit Jalil, pada 22 November ini disifatkan sebagai program melalaikan.

Mufti Wilayah Persekutuan, Prof Madya Dr Luqman Abdullah berkata, program itu tidak memberi manfaat kepada masyarakat lebih-lebih lagi, kumpulan muzik ini dikaitkan dengan kumpulan tidak bermoral yang mempromosikan LGBT.

Justeru beliau menasihatkan orang ramai tidak memberi sokongan kepada penganjuran konsert berkenaan yang dikatakan jelas bertentangan nilai murni dan budaya di negara ini.

“Kami menasihatkan penganjur agar tidak meneruskan program ini,” katanya dalam satu kenyataan melalui Facebook malam tadi.

Dalam muat naik sama, Luqman turut memuat naik garis panduan hiburan ditetapkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), selain menasihatkan orang ramai supaya merujuk ketetapan berkenaan.

“Bagi masyarakat Islam, perlu difahami hiburan dalam Islam ada batasan yang perlu dipatuhi dan mana-mana jenis hiburan terkeluar daripada batasan ini adalah bertentangan dengan hukum syarak,” katanya.

Sebelum ini, penganjur konsert, Live Nation Malaysia melalui Facebooknya memberi peringatan termasuk tidak membenarkan peminat menunggu artis di luar dan dalam lokasi konsert atau bermalam di kawasan Stadium Nasional Bukit Jalil, selain mengingatkan tindakan itu boleh menggugat keselamatan artis dan orang ramai.

Live Nation Malaysia turut mengingatkan, penonton dilarang melakukan perbuatan menyentuh sensitiviti rakyat di negara ini, selain menyenaraikan barangan dilarang dibawa sepanjang konsert mega berlangsung.

Antaranya, makanan, minuman, haiwan peliharaan, komputer riba, beg besar, gajet, selain barangan berbahaya seperti mercun, minuman keras, topi keledar dan pen laser.

Seramai 85,000 penonton dijangka bakal memenuhi stadium bagi menyaksikan persembahan band berasal dari United Kingdom yang dibarisi oleh Chris Martin, Johny Buckland, Guy Berryman dan Will Champion.

Siri jelajah dunia Coldplay bermula sejak Mac tahun lalu dan kumpulan itu mencatat rekod antara artis yang menjual tiket terbanyak dan terlaris di dunia.

Di Malaysia, tiket konsert Coldplay: Music Of The Spheres World Tour berharga antara RM228 ke RM3,088 yang dijual pada 17 Mei lalu dan habis ditempah peminat tegar hanya dalam tempoh tiga jam.

Related posts

Leave a Comment