Mursyidul Am Pas puji Sanusi cerdik

SHAH ALAM 22 Okt. –  Reaksi spontan Mursyidul Am Pas,  Hashim Jasin terhadap Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor menggamatkan suasana di dalam dewan tempat berlangsungnya Muktamar Tahunan Pas Kali Ke-69 di IDCC di sini.

Perwakilan dan pemerhati tidak dapat menahan ketawa apabila ketika sesi penggulungan, Hashim cuba menyampaikan sesuatu pesanan kepada Menteri Besar Kedah itu tetapi mendapati tidak berada di kerusinya di pentas?

“Dia lari pi ke mana? Dia kuat mengata kat orang hari ni saya memang jadikan dia sasaran. Insya-Allah. Tapi malang dia tak dak. Tolong pi cari. Dia pi cari ‘Pudin’ kut?” katanya yang merujuk kepada Menteri Dalam Negeri Saifuddin Nasution.

Hashim yang mengakui dirinya sebagai orang tua dan Sanusi masih muda, beliau menyifatkan ketika umat sedang berkemelut, Allah SWT menghantar manusia seperti Sanusi yang mempunyai pandangan, hujah dan menyelesaikan beberapa perkara.

Perkara tersebut bahkan katanya, diakui oleh musuh-musuh ketat Sanusi sendiri dan daripada hanya anak kampung telah melonjak kemasyhurannya dengan menonjolkan banyak perubahan di Kedah.

“Saya nak sebut. Bukan saya nak ulang, saya nak sebut Allah bagi kat dia cerdik. Dia mengaku dia cerdik. Dia mengaku dia berani. Dia mengaku dia pandai politik. Hat (hal) itu yang saya tak setuju.

“Dia tak payah katalah dia cerdik, orang mengaku dah dia cerdik. Tak payah kata dia berani, semua orang kata dia berani. Orang lain kalau sebut Sanusi cerdik, Sanusi berani, lebih tinggi lebih naik darjat dia naik ke atas, daripada dia sebut aku berani, aku cerdik.

“Tapi kelemahan ini dia memang cerdik dia tarik diri daripada bertanding nak sendiri melonjakkan dia naik balik ke atas kita, hebat orang cerdik ni. Dan saya minta lain kali tak payah duk puji diri. Orang dah duk puji dah di mana-mana,” katanya mengenai Sanusi yang memperoleh undi tertinggi dalam pemilihan Pas.

Untuk rekod sebelum ini, ketika kempen Pilihan Raya Negeri, Hashim pernah menegur dan meminta Muhammad Sanusi agar menjaga percakapan.

Related posts

Leave a Comment