4.4 juta terima suntikan vaksin terkini

WASHINGTON: Sehingga 21 September lalu, kira-kira 4.4 juta rakyat Amerika Syarikat (AS) sudah menerima suntikan vaksin Covid-19 yang terkini, berkesan bagi beberapa varian coronavirus.

Vaksin terkini daripada Pfizer dan BioNTech atau Moderna itu adalah sasaran tunggal bagi subvarian XBB.1.5 Omicron coronavirus, yang dominan di AS.

Kerajaan AS, melalui Jabatan Kesihatan dan Perkhidmatan Manusia (HHS) AS, bekerjasama secara langsung dengan pengilang dan pengedar bagi menjayakan program vaksinasi terbabit.

Kaedah itu bertujuan memastikan vaksin sampai ke farmasi, hospital, klinik dan tapak vaksinasi lain, termasuk kemudahan penjagaan jangka panjang secepat mungkin.

Satu lagi vaksin Covid-19 yang terkini oleh Novavax diluluskan Selasa lalu, namun belum tersedia.

Pelancaran vaksin Pfizer dan Moderna bermula dengan bersungguh-sungguh selepas Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) AS mengesyorkannya pada 12 September.

Pelancaran vaksin tahun lalu menyasarkan dua varian virus yang bermula kira-kira 10 hari lebih awal.

Pegawai kesihatan awam AS berharap rakyat negara itu akan mengambil vaksin yang diberi percuma itu secara tahunan. Bagaimanapun permintaan untuk vaksin Covid-19 menurun dengan ketara sejak 2021.

Related posts

Leave a Comment