Lebih 21,000 kes denggi kanak-kanak

DHAKA: Kementerian Kesihatan dan Kesejahteraan Keluarga di Bangladesh, merekodkan 112,000 kes denggi, di mana lebih 21,000 kes melibatkan kanak-kanak di bawah umur 15 tahun.

Lebih 500 kematian berkaitan denggi telah dilaporkan dan wabak denggi kini telah merebak ke 64 daerah.

Susulan itu, Tabung Kanak-Kanak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNICEF)  berkata ia sedang meningkatkan sokongannya kepada kerajaan Bangladesh untuk membendung wabak denggi.

UNICEF berkata, ia menyampaikan kit ujian yang diperlukan dengan segera bernilai AS$2.25 juta, latihan profesional, bersama bekalan dan perkhidmatan kritikal lain dalam sektor kesihatan dan air, sanitasi dan kebersihan, untuk melindungi kanak-kanak dan bertindak balas terhadap kecemasan kesihatan awam.

Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan Kesihatan Bangladesh, Abul Bashar Mohammad Khurshid Alam berkata, kerajaan sedang melaksanakan tindak balas yang tepat pada masanya dan berkesan terhadap situasi denggi yang berterusan.

“Keperluan pada masa ini adalah untuk masyarakat memastikan nyamuk tidak membiak di rumah mereka dan mengambil semua langkah berjaga-jaga untuk menghalau nyamuk, ” katanya.

Antara langkah lain, UNICEF berkata ia menyokong kerajaan dalam melibatkan komuniti dan meningkatkan kesedaran tentang pencegahan denggi, dan mengambil langkah pencegahan yang perlu.

UNICEF juga telah menggerakkan pemimpin agama dan masyarakat untuk mempengaruhi orang ramai dengan maklumat yang boleh diambil tindakan untuk mengurangkan penularan denggi.

Melalui penyebaran maklumat di perhimpunan besar-besaran dan media sosial, ia telah membantu kerajaan mencapai lebih 50 juta orang dengan mesej mengenai perlindungan daripada denggi pada bulan lepas.

UNICEF  juga bekerjasama dengan rakan kongsi untuk menyokong kerajaan dengan bekalan perubatan kritikal, termasuk kit dengan 13,400 ujian, membina kapasiti kakitangan, memberikan nasihat teknikal dan melaksanakan tindakan seperti kempen untuk membersihkan tapak pembiakan di kawasan terpilih.

Related posts

Leave a Comment