Tindakan bertentangan janji reformasi

KUALA LUMPUR 19 April – Pengerusi Perikatan Nasional (PN), Muhyiddin Yassin hari ini  mendakwa penggunaan Akta Hasutan terhadap Muhammad Sanusi Md Nor bertentangan dengan janji reformasi yang pernah dilaungkan pimpinan Kerajaan Perpaduan.

Bekas Perdana Menteri itu berkata, janji reformasi yang dilaungkan oleh pemimpin itu  dahulu termasuk untuk menghapuskan Akta Hasutan.

“Nampaknya kerajaan Madanon hari ini semakin galak menggunakan instrumen undang-undang untuk menekan lawan politik mereka,” katanya dalam satu kenyataan yang turut menyatakan simpati kepada Sanusi atas pendakwaan itu.

Presiden Bersatu itu turut menegaskan, dasar dan prinsip perjuangan PN yang utama ialah untuk menjunjung, memelihara dan mempertahankan kedaulatan dan kemuliaan institusi Raja-Raja Melayu sebagai Raja Berperlembagaan.

“Prinsip ini akan terus dipertahankan. Dalam menjunjung semangat ini, saya juga berdoa semoga sahabat saya, Datuk Seri Muhammad Sanusi mendapat keadilan di mahkamah.

“Saya juga mengajak seluruh rakyat supaya bersama-sama bermunajat dan mendoakan keselamatan beliau serta kekal bertenang,” katanya.

Related posts

Leave a Comment