PBB perlu RM1.7 bilion bantu mangsa ribut

NEW YORK 24 Mei – Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) memerlukan pembiayaan AS$375 juta (RM1.7 bilion) bagi mendapatkan makanan, ubat-ubatan dan bekalan bantuan lain kepada mangsa taufan yang memusnahkan bahagian Myanmar dan Bangladesh.

Ini berikutan Myanmar Barat dan wilayah di negara jiran Bangladesh, dibadai taufan Mocha pada 14 Mei lalu dan dianggarkan membunuh ratusan serta menyebabkan kerosakan yang meluas.

PBB merayu untuk pembiayaan tambahan AS$122 juta (RM557 juta) dan dana sedia ada AS$211 juta (RM964 juta) disalurkan ke arah tindak balas siklon untuk Myanmar, manakala AS$42 juta (RM191 juta) berasingan diperlukan untuk Bangladesh.

Penyelaras pemastautin PBB untuk Myanmar, Ramanathan Balakrishnan berkata pihaknya kini mengejar masa untuk menyediakan mangsa tempat perlindungan yang selamat di semua komuniti terjejas dan mencegah penyebaran penyakit bawaan air.

Rayuan itu dibuat ketika pertubuhan kemanusiaan bergelut untuk mengakses kawasan paling teruk terjejas akibat kerosakan ribut dan mereka menunggu kebenaran daripada kerajaan tentera Myanmar.

Sementara itu, kepemimpinan tentera berkata, seramai 145 orang maut dalam ribut itu dan bantuan sedang dihantar ke kawasan yang terjejas.

Dana berkenaan akan membantu 1.6 juta orang yang terjejas di lima kawasan Myanmar iaitu Chin, Sagaing, Magway, Kachin, dan Rakhine, yang mempunyai komuniti Muslim Rohingya terbesar.

Di Bangladesh, sistem pengurusan bencana yang canggih menyelamatkan banyak nyawa tetapi infrastruktur dan rumah rosak teruk, menurut penyelaras penduduk PBB di Dhaka, Gwyn Lewis.

(Foto UN Ocha Myanmar)

Related posts

Leave a Comment