PM batal kelulusan projek tebatan banjir RM7 bilion

PUTRAJAYA 6 Dis. – Perdana Menteri, Anwar Ibrahim mengarahkan beberapa kelulusan projek tebatan banjir bernilai RM7 bilion tidak diteruskan berikutan kelulusannya dibuat secara tidak teratur.

Beliau yang juga Menteri Kewangan berkata, pegawai kementerian sudah diminta meneliti semula kelulusan yang diberikan bagi memastikan ia mematuhi prinsip ketelusan dan peraturan yang ditetapkan.

“Kita akan meneliti semula beberapa kelulusan lama… yang baik kita akan teruskan tapi dengan pendekatan baharu. Soal kemiskinan, soal kesenjangan dan soal langkah-langkah utama untuk memacu pembangunan ekonomi.

“Saya juga tekankan beberapa kelulusan mutakhir termasuk kelulusan tebatan banjir yang peruntukannya sekitar RM15 bilion dan RM7 bilion sudah diluluskan tanpa proses tender secara teratur melalui rundingan terus,” katanya.

Bercakap pada sidang media pada hari pertama beliau memulakan tugas sebagai Menteri Kewangan hari ini Anwar berkata, ia membabitkan peruntukan yang bukan kecil dan keputusan meluluskannya secara rundingan terus itu dibuat dengan alasan kononnya untuk menyelesaikan masalah tebatan banjir.

Bagaimanapun , tindakan itu akan menimbulkan masalah apabila ia tidak mematuhi peraturan dan membuka ruang untuk pihak tertentu mengambil kesempatan.

Related posts

Leave a Comment