Namakan semula virus cacar monyet

NEW YORK meminta Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menamakan semula virus cacar monyet bagi mengelakkan stigma pesakit yang berkemungkinan menangguhkan untuk mendapatkan rawatan penyakit itu.

Pesuruhjaya Kesihatan Awam New York City, Ashwin Vasan, berkata pihaknya melihat lebih banyak kes penyakit itu, yang diisytiharkan oleh WHO sebagai kecemasan kesihatan global pada hujung minggu lalu.

Di Amerika Syarikat (AS), setakat ini 1,092 jangkitan dikesan.

“Kami mempunyai kebimbangan yang semakin meningkat terhadap kesan yang berpotensi memusnahkan dan mencemarkan yang boleh menyebabkan ‘mesej’ mengenai cacar monyet terhadap komuniti yang sudah terdedah,” katanya dalam surat kepada Ketua Pengarah WHO, Tedros Adhanom Ghebreyesus.

Pada sidang media bulan lalu, WHO menyatakan sedang menilai untuk menukar nama virus itu.

Vasan merujuk ‘sejarah yang menyakitkan dan perkauman di mana terminologi seperti cacar monyet berakar umbi untuk komuniti warna’.

Beliau menunjukkan fakta bahawa cacar monyet sebenarnya tidak berasal daripada primata seperti namanya dan mengimbas kembali kesan negatif maklumat salah ketika awal wabak HIV dan perkauman yang dihadapi oleh masyarakat Asia yang diburukkan lagi oleh bekas Presiden Donald Trump memanggil Covid-19 sebagai ‘virus China’.

Katanya, menggunakan istilah cacar monyet untuk menggambarkan wabak semasa mungkin mencetuskan semula perasaan traumatik perkauman dan stigma ini, terutama untuk orang kulit hitam dan orang kulit berwarna lain.

Sesiapa saja terdedah kepada jangkitan cacar monyet yang sudah lama menjadi endemik di Afrika Tengah dan Barat, tetapi setakat ini penyebarannya di Eropah dan AS kebanyakannya tertumpu dalam kalangan lelaki yang melakukan hubungan seks dengan lelaki lain.

Tiada kematian dilaporkan setakat ini di Eropah atau AS.

Lebih 16,000 kes yang disahkan direkodkan di 75 negara setakat tahun ini, kata WHO pada Isnin lalu.

Sebilangan terhad dos vaksin cacar yang ditemui untuk melindungi daripada cacar monyet dipanggil Jynneos sudah diberikan kepada New York, kebanyakannya kepada lelaki gay dan biseksual.

Related posts

Leave a Comment