RUU ‘lompat parti’ dibahas 27 & 28 Julai

PUTRAJAYA 13 Julai – Rang Undang-Undang (RUU) Perlembagaan (Pindaan) (No 3) 2022 dan Mengenai Peruntukan Larangan Ahli Dewan Rakyat Bertukar Parti dicadang dibahaskan di Dewan Rakyat pada 27 dan 28 Julai ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang), Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar, berkata RUU terbabit bersama penyata laporan Jawatankuasa Pilihan Khas akan diletak di atas meja ahli Parlimen pada 18 Julai ini.

Katanya, Mesyuarat Jawatankuasa Pilihan Khas Menimbang RUU Perlembagaan (Pindaan) (No. 3) 2022 dan Mengenai Peruntukan Larangan Ahli Dewan Rakyat Bertukar Parti Bil 6 2022 hari ini berjaya memuktamadkan draf RUU dan meneliti draf penyata yang bakal dibentang pada persidangan Parlimen bermula 18 Julai ini.

“Perbincangan hari ini turut meneliti dan mempersetujui garis masa RUU ini termasuk pembentangan di Dewan Rakyat dan Dewan Negara. RUU ini dicadang dibahaskan pada 27 dan 28 Julai di Dewan Rakyat, tertakluk kepada budi bicara Yang Dipertua Dewan Rakyat,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Wan Junaidi berkata, sesi libat urus bersama ahli Dewan Negara dicadang pada 8 Ogos manakala bacaan kali pertama RUU itu di Dewan Negara dicadang pada 9 Ogos, diikuti bacaan kedua pada 10 Ogos ini.

Selepas mendapat kelulusan Dewan Rakyat dan Dewan Negara, katanya, RUU itu akan dipersembahkan kepada Yang di-Pertuan Agong mengikut Perkara 66 Perlembagaan Persekutuan antara 11 hingga 26 Ogos untuk diperkenan manakala pewartaannya dijangka antara 29 Ogos hingga 2 September depan.

“Garis masa RUU mencadangkan supaya libat urus Bahagian Hal Ehwal Undang-Undang dan AGC (Jabatan Peguam Negara) bersama ahli Dewan Rakyat Kerajaan diadakan pada 25 Julai dan libat urus bersama ahli Dewan Rakyat pembangkang pada 26 Julai,” katanya.

Related posts

Leave a Comment