Korea Selatan tarik balik kuarantin 7 hari

SEOUL: Kerajaan Korea Selatan akan menarik balik peraturan kuarantin tujuh hari bagi penumpang luar negara yang tidak mengambil vaksin Covid-19, mulai Rabu depan, kata Perdana Menteri Han Duck Soo.

Bagaimanapun, mereka masih perlu menjalani ujian PCR dalam tempoh tiga hari selepas tiba di Korea Selatan.

“Selain itu, sekatan penerbangan di Lapangan Terbang Antarabangsa Incheon akan dimansuh sepenuhnya mulai 8 Jun, dan kerajaan akan memastikan penerbangan dikendalikan selari dengan permintaan,” kata Han.

Menurut Kementerian Pengangkutan, langkah itu akan meningkatkan jumlah penerbangan ketibaan kembali kepada tahap sebelum pandemik.

Langkah itu susulan permintaan terhadap penerbangan antarabangsa meningkat sejak kerajaan menghapuskan peraturan penjarakan sosial.

Kerajaan juga memutuskan untuk menarik balik had bilangan mingguan penerbangan antarabangsa mulai Rabu depan bagi memenuhi permintaan yang semakin meningkat.

Untuk permulaan, kementerian merancang menambah 100 hingga 300 lagi penerbangan setiap minggu secara berperingkat mulai Mei dan pertambahan sehingga 50 peratus daripada paras sebelum pandemik menjelang akhir tahun.

Related posts

Leave a Comment